Håller på och lägger ny papp på förrådet men jag har en liten utmaning med hur jag ska fästa pappen längst in på taket där takfoten på husets tak sticker ut över. Det är ganska tight och att få in verktyg är nog inte så enkelt.
Kan jag ösa på med asfaltsklister och bara limma dit pappen? Hur hade ni gjort? Ny lagd takpapp på förrådstak med takfot ovanför och verktyg på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överblick av ett takfotområde där förrådstakets träplankor möter husets utstickande tegeltak med platsbegränsning.
Skapa konto
Hus med förrådsbyggnad där takpapp ska fästas under utstickande husets takfot.
Skapa konto

Tillägg:
Taklutning 5 grader
Trebolit YAM 2000
Trebolit Glaciär 3

Lååång förlängare och skruv med stor bricka. Tror den var gjord för just takpapp.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Lååång förlängare och skruv med stor bricka. Tror den var gjord för just takpapp.
Okej så alltså uppvik mot väggen under taket och skruva fast pappen?
Antar att jag kan fixa en rejäl förlängare och sträcka på mig.

• Gilla
raveper
  • Laddar…
Rickard.
Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Okej så alltså uppvik mot väggen under taket och skruva fast pappen?
Antar att jag kan fixa en rejäl förlängare och sträcka på mig.
Jag hade nog skippat uppviket med underlaget för att förenkla. Ytpappen får du lägga så du får så högt uppvik som möjligt och skruva ordentligt mot väggen. Lång förlängare och med lite besvär så får du nog pappen på rätt ställe, 4 händer är inte fel i sånt här.

Sätt upp en ny vägg som ansluter mot vindskivan och gör uppviket där. Spika igen sidorna som blir bakom det nya uppviket

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Kanske en trekantlist längst in för mjukare böj

Rickard.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Sätt upp en ny vägg som ansluter mot vindskivan och gör uppviket där. Spika igen sidorna som blir bakom det nya uppviket
Denna lösningen fungerar bra om det är råspont och underlagspapp under pannorna. Med frihängande underlagstak är det ingen höjdare, det är tyvärr väl beprövat ;)

Jag tycker dock det ser ut som omotiverat jobb men bilderna kan lura mig. Det är en hårfin gräns där det blir helt hopplöst att lösa alls och då är detta en bra lösning.

Skivan längst in där råsponten slutar är en gipsskiva. Man kanske skulle sätta någon annan skiva framför som är bättre att skruva i?
Pappen som var original (år 1980) var uppvikt mot väggen men bara spikad i trekantslisterna på gavlarna där uppe.
Takfoten sticker ut typ 70cm över förrådet så det blir ganska skyddat mot väder där under.

Det enda du behöver skydda mot är väl om snö driver in där och sen smälter.

Så här fick det bli med underlagspappen. Klistrade uppviket med asfaltsklister. Underlagspapp klistrad mot en vägg med asfaltsklister vid en byggkonstruktion.
Skapa konto
Underlagspapp fastklistrat vid träkant och vägg med asfaltsklister i ett byggprojekt.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.