M
Halloj :S

Två frågor innan jag kommer igång med bygget:

1) Ska nu gjuta alla plintar till verandan. Tre av fästpunkterna för bärlinan tänkte jag lägga över en gjuten mur (källartrappen) och undrar hur jag bäst fäster stolpen (95x95) där. Min första tanke var att borra ett hål i muren och använda kemisk metall för att fästa stolpsko men kommer det funka? Eller finns det någon annan infästning som är bättre?

2) Jag kommer fästa stolparna som ska bära upp taket direkt på plinten och skruva bärlinan i dom. Räcker det med två franskskruv för bärlinans fäste? Jag vill ju inte gärna jacka ur takstolpen för försvagningens skull.

Mvh / Magnus

Jag hade använt kem ankare av känt fabrikat till att fästa stolpskon med inte kemisk metall.
Jag hade hakat ur i stolpen för bärlinan det blir snyggare och stärkare än med två franska skruv som man sällan vet kvaliteten på.

1. Funkar bra men använd precis som J.B. säger kemankare och inget annat, var beredd på att det kommer kosta. Följ instruktionerna till fullo och köp till de verktyg som behövs.

2. Borra rakt igenom båda och kör rostfria eller galvade vagnsbultar och låsmuttrar istället och limma fast bärlinan i stolpen. Vill du ändå skruva så kör Jumbo Jettingskruv från VSB istället, de är sjukt mycket bättre än franska skruv som man bara drar huvudet av.

http://www.vsbyggskruv.se/egna_varumarken.asp?id=jettings⊂=U_T6SF

M
Tackar så mycket för svar! Kemankare och vagnsbult blir det. Nu - ut och gjuta d^_^b
/Magnus

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.