G
Hallå! Har två små projekt här som innefattar att jag måste fästa sten i varandra.
Dels så har jag pga höjdskillnader en lite mindre enklare mur av vanlig sten som jag vill reparera och bygga på lite.

Och så har jag runt tomten en mur av platt sten som man bara lagt ovanpå varandra utan att fästa dom i varandra varpå den genom åren glidit utåt pga marktrycket antar jag. Min tanke är att jag tar bort plattorna där det lutar som mest och ta bort jorden som tryckt på och att jag sen när jag åter lägger på stenarna fäster dom i varandra med något.

Frågan är vad ska jag ha för produkt till mina 2 projekt? Finns ju en djungel av diverse produkter där ute.. och för en som aldrig sysslat med detta blir det ju inte lätt att reda ut :) Cement, cementbruk, puts, putsbruk, murbruk, betong, grovbetong, finbetong, och så verkar allt finnas i A, B och C verkar det som.

Bifogar en bild på varje projekt.

Uppskattar all hjälp, tack!

• En skadad stenmur med stenar som glidit isär och vita dekorativa stenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lutande staplad stenmur vid en vägkant med en nedfallen sten och synlig erosion från marktryck.
    Skapa konto
  • Staplade, platta stenar i en oordnad hög med tydliga tecken på att ha glidit från varandra.
    Skapa konto
Stenlim.

G
Tack, du tänker på muren med plattorna?
Vad ska jag ha till den andra muren? Behövs inte någon form bruk till det?

G MrGlad8 skrev:
Tack, du tänker på muren med plattorna?
Vad ska jag ha till den andra muren? Behövs inte någon form bruk till det?
Man kan ha bruk men i mitt tycke är det snyggare utan.

G
P Prodigys skrev:
Man kan ha bruk men i mitt tycke är det snyggare utan.
Ok men håller verkligen limmet då? Stenen väger ju i sig. För då är tanken att man bara lägger en klick mellan stenarna?

G MrGlad8 skrev:
Ok men håller verkligen limmet då? Stenen väger ju i sig. För då är tanken att man bara lägger en klick mellan stenarna?
Har aldrig testa limmet på natursten men på betongblock och plattor sitter det som berget.

G
P Prodigys skrev:
Har aldrig testa limmet på natursten men på betongblock och plattor sitter det som berget.
Ok då får det bli det på plattorna, kan ju testa på "naturstens-muren" också!

G
P Prodigys skrev:
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.