Hej,
Har köpt romerska ringar/gunga/trapets till min dotter på 2,5 år. Vi bor i en lägenhet byggd på 30-talet och litar inte riktigt på att jag lyckas få fast fästena i taket på ett säkert sätt… Då tanken är att de ska sitta i anslutning till hennes dörr så funderade jag istället på om det är bättre att sätta fästena i betongväggen ovanför väggen.
Vad tror ni om detta? Och hur bör jag tänka när jag väljer dimensioner på skruven? Utrustningen klarar upp till 70 kilo men det är ju tänkt för dottern på ca 15 kilo, men vill gärna ha bra marginal.
Har köpt romerska ringar/gunga/trapets till min dotter på 2,5 år. Vi bor i en lägenhet byggd på 30-talet och litar inte riktigt på att jag lyckas få fast fästena i taket på ett säkert sätt… Då tanken är att de ska sitta i anslutning till hennes dörr så funderade jag istället på om det är bättre att sätta fästena i betongväggen ovanför väggen.
Vad tror ni om detta? Och hur bör jag tänka när jag väljer dimensioner på skruven? Utrustningen klarar upp till 70 kilo men det är ju tänkt för dottern på ca 15 kilo, men vill gärna ha bra marginal.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Värt att tänka på är att vibrationerna kommer göra hålen större med tiden hon gungar.
Jag skulle använda större beslag med två större hål, borra och fylla med ankarmassa och driva in betongskruv med bricka.
Alternativt att du tar en plywoodskiva som du fäster med fyra rejäla skruv enligt ovan och även limmar mot väggen. Sedan skruvar du beslagen du har i plywoodskivan och väggen.
Tänk också på att ovanför dörrkarmen är det bara murbruk säkert 20mm så där kommer skruven inte få fäste i betong.
Jag skulle använda större beslag med två större hål, borra och fylla med ankarmassa och driva in betongskruv med bricka.
Alternativt att du tar en plywoodskiva som du fäster med fyra rejäla skruv enligt ovan och även limmar mot väggen. Sedan skruvar du beslagen du har i plywoodskivan och väggen.
Tänk också på att ovanför dörrkarmen är det bara murbruk säkert 20mm så där kommer skruven inte få fäste i betong.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
För det första: ÖVERdimensionera! Dottern är visserligen bara 15 kilo idag, men de växer snabbare än man tror kan jag säga. (De där två avlånga herrarna som bor här hemma hos oss, och som alldeles nyss var små sprattlande gossebarn som man fick bära runt på, växer snart genom taket.) Dessutom är det alltid förr eller senare någon annan som ska testa ringarna, och då kan det bli livat. Tänk som så att infästningarna ska klara mer än själva ringarna.
För det andra: Borra hål tills du kittlar grannen i ryggen med borret, fyll med ankarmassa, och sen i med de grövsta bultar som tänkas kan. Använd t ex gängstång, så kan du även vid behov skruva loss ringarna, genom att du helt enkelt trär stängerna genom ringarnas infästningshål och drar åt med mutter och bricka.
För det tredje: Borra i betong är ett elände; se till att ha ett nytt och vasst borr. Förmodligen kommer det även att visa vig vara armeringsjärn just där du tänkt att borra, vilket du inte märker förrän du stått ett tag och undrat varför borret blir stekhett utan att gå djupare. (I det läget byter du till stålborr tills du är igenom, och därefter till ett nytt betongborr, eftersom du just kört sönder spetsen på det förra. Fråga mig inte hur jag vet DET
)
För det andra: Borra hål tills du kittlar grannen i ryggen med borret, fyll med ankarmassa, och sen i med de grövsta bultar som tänkas kan. Använd t ex gängstång, så kan du även vid behov skruva loss ringarna, genom att du helt enkelt trär stängerna genom ringarnas infästningshål och drar åt med mutter och bricka.
För det tredje: Borra i betong är ett elände; se till att ha ett nytt och vasst borr. Förmodligen kommer det även att visa vig vara armeringsjärn just där du tänkt att borra, vilket du inte märker förrän du stått ett tag och undrat varför borret blir stekhett utan att gå djupare. (I det läget byter du till stålborr tills du är igenom, och därefter till ett nytt betongborr, eftersom du just kört sönder spetsen på det förra. Fråga mig inte hur jag vet DET
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Kan även vara mycket komfortabelt med lämpliga borrkronor tex Hilti TE-CX som är avsedda för just armerad betong. Spelar ingen roll om man stöter på armeringsjärn, bara matar på som vanligt.ricebridge skrev:
.
För det tredje: Borra i betong är ett elände; se till att ha ett nytt och vasst borr. Förmodligen kommer det även att visa vig vara armeringsjärn just där du tänkt att borra, vilket du inte märker förrän du stått ett tag och undrat varför borret blir stekhett utan att gå djupare. (I det läget byter du till stålborr tills du är igenom, och därefter till ett nytt betongborr, eftersom du just kört sönder spetsen på det förra. Fråga mig inte hur jag vet DET)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att borra rakt igenom och sätta gängstav med mutter+bricka på båda sidor? Så gjorde jag med ett tv-fäste då jag inte litade på väggmaterialet. Sitter som berget, sådär snyggt kanske, men det är gömt bakom en dörr.....A adiel skrev:Hej,
Redigerat:
Alternativ kan vara en chins-bar. Dessa har små fästen man skruvar i karm så de sitter bra. Har en sådan här och den pallar mina 100 kg iallafall. För permanent bruk kan man nog dra i en metallskruv så den inte öppnar sig.A adiel skrev:Hej,
https://www.jula.se/catalog/fritid/...hantlar-och-skivstanger/pull-up-stang-003514/
Min dotter använder mina trx band som gunga och hon är 8år. Jag skruva fast en bräda över dörren som jag sen satt krok i. Håller även för mig på 90kg. Kan ju vara läge att sätta en regel(lite distans mot väggen)så inte banden går i kanten hela tiden om hon får för sig att gunga som min dotter.
Tack för bra input, tänkte undvika för stora ingrepp om möjligt. Ankarmassa låter som att det skulle kunna vara en bra lösning!S Småbrukaren skrev:Värt att tänka på är att vibrationerna kommer göra hålen större med tiden hon gungar.
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Haha bra där, tack för bra input!!ricebridge skrev:
För det första: ÖVERdimensionera! Dottern är visserligen bara 15 kilo idag, men de växer snabbare än man tror kan jag säga. (De där två avlånga herrarna som bor här hemma hos oss, och som alldeles nyss var små sprattlande gossebarn som man fick bära runt på, växer snart genom taket.) Dessutom är det alltid förr eller senare någon annan som ska testa ringarna, och då kan det bli livat. Tänk som så att infästningarna ska klara mer än själva ringarna.
För det tredje: Borra i betong är ett elände; se till att ha ett nytt och vasst borr. Förmodligen kommer det även att visa vig vara armeringsjärn just där du tänkt att borra, vilket du inte märker förrän du stått ett tag och undrat varför borret blir stekhett utan att gå djupare. (I det läget byter du till stålborr tills du är igenom, och därefter till ett nytt betongborr, eftersom du just kört sönder spetsen på det förra. Fråga mig inte hur jag vet DET)
Ja beslaget är helt klart till för att monteras i tak… Funderar på om belastningen blir oproportionerligt stor mot den översta skruven om jag föster i väggen… Känner mig lite osäker på hur det ser ut i taket här, antar att det kan ligga både vatten och el där?Karrock skrev:
Detta blir tyvärr på en rätt synlig plats så ambitionen ligger på att göra det så snyggt som möjligt… Väggen är säkert 30+ cm tjock så att gå igenom känns inte som ett alternativ.O Olsbx skrev:
Känslan är att beslagen kommer såpass långt ut från väggen av sig själva att det inte behövs men det är en bra tanke om det skulle bli problem. Försöker göra det så estetiskt som möjligt också hehe…E Emanuel01 skrev:
Övertänk nu inte. Dottern hinner ju växa upp och flytta hemifrån innan de där ringarna kommer på plats annars.A adiel skrev: