Hej, ska sätta upp en bänkskiva som i ena halvan vilar på skåp, men i andra halvan ska fästas i vägg.

Min tanke var att sätta en 45*45 mm regel i väggen som skivan kan vila på. Låter det som en bra plan?

Min fundering är hur jag fäster regeln i en gipsvägg. På ett ställe kan jag fästa den med en skruv rätt in i regeln bakom gipsskivan. Hur lång bör den skruven vara? Typ av skruv?
Hur fäster jag där det inte finns regel? Funkar det med gipsankare? Vilken typ?

Tacksam för tips och råd

• Hörn av rum med omonterad bänkskiva över skåp, markerad tänkt position för regel på vägg.
Narren666
NiklasLi NiklasLi skrev:
Hej, ska sätta upp en bänkskiva som i ena halvan vilar på skåp, men i andra halvan ska fästas i vägg.

Min tanke var att sätta en 45*45 mm regel i väggen som skivan kan vila på. Låter det som en bra plan?

Min fundering är hur jag fäster regeln i en gipsvägg. På ett ställe kan jag fästa den med en skruv rätt in i regeln bakom gipsskivan. Hur lång bör den skruven vara? Typ av skruv?
Hur fäster jag där det inte finns regel? Funkar det med gipsankare? Vilken typ?

Tacksam för tips och råd
Träskruv till regeln, ca 90mm lång.

Lägg på lim bakom 45regeln som du ska skruva.

Ska det bara vara skåp på en del av bänkskiva?
Vad ska det vara under den övriga delen, skall det vara dolt av något så kan du ju sätta en stötta mellan regeln och golv.

Ska det vara öppet under så är det nog snyggare med något vinkeljärn, som skruvas med mollyplugg.

Det ska vara öppet, skrivbordsplats. Menar du vinkeljärn mellan regel och vägg?

tack för svar

Narren666
NiklasLi NiklasLi skrev:

tack för svar
NiklasLi NiklasLi skrev:

tack för svar
Nä, tänkte mer att man sätter vinkeljärn som skivan vilar på.
Ska det vara öppet så hade jag skippat regeln, och bara använt vinkeljärn,

Narren666
NiklasLi NiklasLi skrev:
Aha, behöver det vara några speciella vinkeljärn? Hur många behöver man tror du?
Hålet är ca 75cm brett och skivan är 63 cm djup. Det är en Ikea laminatskiva.

[länk]

Och som du skrev innan. Träskruv in i regeln och mollyplugg i gipset?
Antigen köper du järn som är ca 500mm långt
Alternativt fyra st små enkla. Behöver inte vara så avancerat, det kommer ju vila på ett skåp i ena änden.

Ja, skruva i en träskruv i regeln, (behöver dock inte vara 90 lång om du ska sätta vinkeljärn. )
Molly i gipset.

Det kommer hålla.

Narren666 Narren666 skrev:
Antigen köper du järn som är ca 500mm långt
Alternativt fyra st små enkla. Behöver inte vara så avancerat, det kommer ju vila på ett skåp i ena änden.

Ja, skruva i en träskruv i regeln, (behöver dock inte vara 90 lång om du ska sätta vinkeljärn. )
Molly i gipset.

Det kommer hålla.
Tack för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.