Hej

Hoppas frågan hamnade rätt. Admin får annars flytta till rätt forumsdel...

Jag ska komplettera en ca 60 x 50 cm stor del av köksväggen med kakel för att ge lite bättre skydd än den tapet vi haft där sen köket renoverades. Har tagit bort tapeten där kaklet ska sitta. Väggen är en icke bärande, pre-fabricerad innervägg från 70-talet, bestående av MDF-skiva på reglar. Inte den stadigaste väggen med andra ord...

Min tanke är att limma kaklet men är osäker på vad jag ska använda för lim. Jag var först inne på montagelim, typ PL600, men sen hittade jag Kakel-lim. Vilket av dessa skulle fungera bäst tror ni? Eller finns det ännu bättre sätt att få upp kaklet på väggen utan att det ramlar ner?

mvh/ Moribusken

Vägg med avlägsnat kakel, exponerad spackel och lim, svart arbetsbänk, vit kakel, mörkt köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 1 kg hink av Bostik kakellim med etikett som visar produktinformation och en kameleont-bild.
Skapa konto
Tub av montage- och asennusliima PL600, 300 ml, för limning, illbruck märke, med vit och grön etikett.
Skapa konto

PL600 kommer funka fint. Lycka till!

• Gilla
Moribusken
  • Laddar…
priset gör så 1kg hinken blir bäst =) i mitt tycke

HogeN HogeN skrev:
priset gör så 1kg hinken blir bäst =) i mitt tycke
Lite osäker på hur mycket det går åt, men 3st PL600 är ungefär samma pris som hinken med kakellim.

Utan att ha använt kakellim, är min killgissning att kaklet sitter bättre med PL600...?

mvh/ Moribusken

• Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
M Moribusken skrev:
Lite osäker på hur mycket det går åt, men 3st PL600 är ungefär samma pris som hinken med kakellim.

Utan att ha använt kakellim, är min killgissning att kaklet sitter bättre med PL600...?

mvh/ Moribusken
nå man kan sätta limmet på många olika sätt... i kanterna och på mitten... sicksack över allt om man använder tub och är inte alltid 100% rätt nivå på

Men tanken med hinken och en fixkam att man drar lite som man normalt gör med kakelbruk

Men sätten är många som det finns snickare i världen =)

• Gilla
Moribusken
  • Laddar…
Jag har med framgång använt kakellim på underlag som inte är helt stabilt…

• Gilla
Moribusken
  • Laddar…
Kakellim alla dagar i veckan, funkar som vilket fix som helst, men fäster bättre, går att använda på befintligt kakel.
Sättlim kommer bara bli bökigt kladdigt och svårjusterat.

• Gilla
Moribusken
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kakellim alla dagar i veckan, funkar som vilket fix som helst, men fäster bättre, går att använda på befintligt kakel.
Sättlim kommer bara bli bökigt kladdigt och svårjusterat.
Point taken! (y)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.