Hej!

Ska sätta upp en hatthylla i hallen där väggen består av trippelgips. Vi har en säkerhetsdörr där jag stötte på metall när jag borrade hål till hatthyllan, gipsskivorna ligger mot metallen så jag kan inte använda en expander på den sidan.

Skulle det fungera med 4 st Driva gipspluggar i metall?

Tack på förhand

Vad är det för nåt du har väggen, borde vara en metallregel, isåfall kan du väl skruva i den.

Drosen skrev:
Jag hjälpte pappa sätta upp lysrörsarmaturer med såna här:

[länk]

De kanske kan funka. Beror förstås på hur tjock delen på hatthyllan är där skruven sitter.
Tack den påminner ju mycket om Driva som jag köpte hem. Skruven har ca 26-28mm trä från hatthyllan att ta sig igenom innan den är vid väggen.

Peter2400 skrev:
Vad är det för nåt du har väggen, borde vara en metallregel, isåfall kan du väl skruva i den.
Det var min första tanke, men en bekant trodde det hörde till säkerhetsdörren, dock är borrhålet ca 15cm från dörrlisten.

Det finns Metallexpander för trippel gips.

BirgitS
Skånemas skrev:
Det var min första tanke, men en bekant trodde det hörde till säkerhetsdörren, dock är borrhålet ca 15cm från dörrlisten.
Man behöver ju inte riva en del av väggen när man sätter in en säkerhetsdörr, och inte heller bygga på ny vägg, utan det är ett byte av karm och foder, så en säkerhetsdörr går nog inte in i väggen några 15 cm.

H
Ibland lägger man in en metallskiva mellan gipslagren för att få upp säkerhetsklassen.
men att dom skulle gjort de i din bostad låter otroligt.

Om det inte är ett vattenrör😬 så kan du kanske borra i plåten för att se hur tjock den är.
Om det är en tunnare plåt så vore väl en montageskruv med självborrande spets det enklaste.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.