Hej,

Undrar om någon kunnig person har tips på hur man löser detta problem bäst. Tanken är regla upp gipsväggar runt ett trapphål men har stött på problem då jag på 2 av 3 väggar inte kan fästa hammarbandet i glesen då den är längsgående med dessa väggar och självklart hade man inte sån tur. Mollys verkar en dålig ide med tanke på ångspärren.
Frågan är nu hur detta löses? Måste en bit av taket öppnas upp för att sätta kortlingar mellan glesen att skruva i? Kan det räcka med att fästa hammarbandet i stående regeln som skruvas i befintlig vägg där regel finns bakom och i en av takstolarna (synliga under taket) och sen skruva i änden på hammarbandet som går på andra ledden?

Om det är otydligt hur jag menar får jag ordna en bild.

Tack på förhand.

Bilder från olika håll är det enda som kan ge info om vad du har och vill.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Ångspärren brukar väl ligga mellan gles och regel och inte mellan gips och gles så molly skulle väl kunna funka. Annan lösning är att borra med dosfräs typ 80 mm i gipsen där regeln ska vara, pilla upp en glesbit mellan gips och ångspärr. Som man skruvar fast på båda sidor om hålet. Skruva tillbaka frånsåget och sedan fästa hammarbandet i glesbiten.

Gips och trapphus eller annan avväxling är inget bra att fästa i , det ska vara stumt det som fästena ska vara i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.