Är framme vid momentet att fästa golvreglarna / golvbjälkarna i bärlinorna (de kommer alltså ligga ovanpå bärlinorna, inte infällda) och jag tänkte höra vad forumet tror. Skall man använda sådana där plattjärn som är vridna på mitten (vet ej vad de heter), eller duger det att skråspika golvreglarna fast i bärlinorna? Finns det något att tjäna ur stabilitetsperspektiv på att använda plattjärn?

• Gilla
123456mn
  • Laddar…
Skråspika. Då allt är på plats är det så otroligt stabilt iallafall så pengarna för plattjärnen kan du köpa lite jordgubbar eller öl för istället :)

Låter skönt att höra. Har en granne som är motståndare till skråspikning, vilket givetvis gjorde mig lite osäker.

Kollade dock hans egen altan idag, och kunde nöjt konstatera att även han (eller hans snickare) valt att.... skråspika.

Blev inte nöjd med utfallet på min skråspikning. Kändes instabilt, även om jag antar att det känns annorlunda när trallen är på plats

Köpte i alla fall galvade vinkeljärn istället, förmodligen overkill. Men man är ju amatör, och då gäller det att överdimensionera med finess......

• Gilla
Blyfri_96
  • Laddar…
huh?

Skråspika duger fint i innerkant eftersom det som du själv påpekar ligger på bärlinan. Men hur fäster regeln i andra ändan? Ligger den på en bärlina där också eller i stolpsko eller 90grader mot en annan regel?

Jag fick stärka upp mitt däck med ytterligare en bärlina på mitten samt BMF-vinklar mot yttre bärlinan som ligger på plintarna. Sedan blev mina reglar stabila. Nu när det ligger 28x120 på så är golvet hur stabilt som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.