Kanalplasten som är tak på mitt uterum glider ner när det blåser hårt. Då regnar det in. Den där skenan som ska sitta i änden över alla plaststycken finns inte (fanns inte när jag tog över huset). De går att trycka tillbaka (när jag har besök av någon med muskler) men glider ner igen vid nästa blåst. Uterummet har några år på nacken men det är för övrigt i gott skick och behöver inte bytas på många år. Någon som haft samma?
Finns det någon ENKEL lösning?
Finns det någon lösning över huvud taget?

• Glidande kanalplasttak på uterum utan ändskena, visar trästomme och väggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackwidow
  • Laddar…
Köp en ny framkantsprofil?

T Tjrex skrev:
Köp en ny framkantsprofil?
Jag tänker att det finns en anledning till att den är borta. Och den är att skenan lossnar när plastskivorna glider. Kanske tänker jag fel?
Det låt ett stort träplank uppe på plasttaket när jag tog över, det var dock ruttet så jag plockade bort det. Gissar att förra ägaren har använt det till att hålla plasten på plats. Borde finnas en bättre lösning. Och fler med samma bekymmer :)

Plåtvinkel och korta skruv?
På insidan

plåtrickard plåtrickard skrev:
Plåtvinkel och korta skruv?
På insidan
Jag har funderat på något liknande, att sätta en regel jämte listen på insidan och skruva fast plasten. Men, är det inte risk att plasten spricker om man skruvar i den?

B Bygg_mamas_house skrev:
Kanalplasten som är tak på mitt uterum glider ner när det blåser hårt. Då regnar det in. Den där skenan som ska sitta i änden över alla plaststycken finns inte (fanns inte när jag tog över huset). De går att trycka tillbaka (när jag har besök av någon med muskler) men glider ner igen vid nästa blåst. Uterummet har några år på nacken men det är för övrigt i gott skick och behöver inte bytas på många år. Någon som haft samma?
Finns det någon ENKEL lösning?
Finns det någon lösning över huvud taget?
Jag har samma problem. Min man dog hastigt aug-23 och jag vet att taket var på glid innan och att han gjorde något, vet ej vad, så det kom på plats igen. Någon skena som skulle hålla det på plats känner jag dock inte igen.
Har du löst problemet??

B blackwidow skrev:
Jag har samma problem. Min man dog hastigt aug-23 och jag vet att taket var på glid innan och att han gjorde något, vet ej vad, så det kom på plats igen. Någon skena som skulle hålla det på plats känner jag dock inte igen.
Har du löst problemet??
Jag har dragit skruvar utifrån ner i reglarna men plasten håller inte. Blir att byta taket till nästa sommar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.