Vi har ett växthus som gissningsvis är ca 35 år där glasen sitter med Silicon och rostfria clips.
Nu behöver jag byta ut ett antal dåliga glas i väggarna och samtliga i taket då det läcker och funderar på om det finns något vettigt säkert alternativ till Silicon?
Jag fick tag i ett annat växthus som givare av glas och även de var monterade på samma sätt, det tog mig 6h att demontera samtliga 24 glas och jag ser inte fram emot att upprepa den processen igen med vårt växthus som är dubbelt så stort men gör det om det kan ersättas med bättre grejer.
Nu behöver jag byta ut ett antal dåliga glas i väggarna och samtliga i taket då det läcker och funderar på om det finns något vettigt säkert alternativ till Silicon?
Jag fick tag i ett annat växthus som givare av glas och även de var monterade på samma sätt, det tog mig 6h att demontera samtliga 24 glas och jag ser inte fram emot att upprepa den processen igen med vårt växthus som är dubbelt så stort men gör det om det kan ersättas med bättre grejer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag misstänker att det tyvärr finns något skäl till att tillverkarna gör på det sättet.
Hur gör du när du tar bort dem? Kanske finns det något lättare sätt?
Hur gör du när du tar bort dem? Kanske finns det något lättare sätt?
Jag har ett träväxthus med kanalplast med fastklämda skivor mha en list. Plastlisten på din bild verkar svag. Om du kan fästa en skruv i spåret på spröjsen så kan du skruva fast en trälist eller annan list som klämmer fast rutan. Trälisten har jag försett med tätningslist vilken tätar mot regn och hindrar att rutan glider. Dessutom fördelas trycket mot rutan bättre. Din glasruta skall du kanske säkra med en tvärpinne nertill eller silikona lite för att förhindra ev glidning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på glasmontering växthustak lösvirke
Växthus -
Fästa krokar på gammal inglasad balkong
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga växthus med glaskassetter, tips på fastsättning/ram?
Byggmaterial & Byggteknik -
Har ni fått glasskivor över vid bygge av Willab Garden växthus?
Växthus -
fästa glas på växthus
Växthus