Nybörjare här,
Jag har brutit upp ett gammalt knarrande parkettgolv i vardagsrummet. Under golvet hittade jag träreglar ingjutna och fastspikade i betongen. Mellan reglarna låg sand, för ljudisolering? Jag har gjort mig av med sanden och funderar nu vad jag ska göra med träreglarna för att förhindra att mitt nya golv också knarrar.
Här har ni fler bilder att beskåda än dom jag bifogade i tråden: https://picasaweb.google.com/115281121896411087286/Golv
Reglarna sitter inte 100% och sand har letat sig in under på vissa ställen. Råden jag har fått av golvläggare lyder:
1. Fäst golvreglar med spikplugg.
2. Häll sedan primer under reglar för att binda upp ev. sand. (reglarna limmas lite mot betong?)
3. Jämna/hyvla av reglar där det behövs (reglarna ligger ganska bra i nivå)
4. Isolera mellan reglar med vanlig stenull?
5. Lägg spånskivegolv 20mm. Limmat och skruvat.
6. Parkettgolv ovanpå det.
MEN jag känner mig osäker på om spikplugg/primer räcker för att fästa reglarna. Jag har provat med spikplugg men det känns inte som att de drar något. Skulle kännas bättre att skruva. Sen vet jag inte vad jag ska göra med spiken som sitter där sen tidigare. Ta ett dorn och slå ner dom djupare? Som sagt så är jag Rookie och kan inte särskilt mycket om sånt här
Hur skulle ni ha gjort? Synpunkter?
Tacksam för svar.
Jag har brutit upp ett gammalt knarrande parkettgolv i vardagsrummet. Under golvet hittade jag träreglar ingjutna och fastspikade i betongen. Mellan reglarna låg sand, för ljudisolering? Jag har gjort mig av med sanden och funderar nu vad jag ska göra med träreglarna för att förhindra att mitt nya golv också knarrar.
Här har ni fler bilder att beskåda än dom jag bifogade i tråden: https://picasaweb.google.com/115281121896411087286/Golv
Reglarna sitter inte 100% och sand har letat sig in under på vissa ställen. Råden jag har fått av golvläggare lyder:
1. Fäst golvreglar med spikplugg.
2. Häll sedan primer under reglar för att binda upp ev. sand. (reglarna limmas lite mot betong?)
3. Jämna/hyvla av reglar där det behövs (reglarna ligger ganska bra i nivå)
4. Isolera mellan reglar med vanlig stenull?
5. Lägg spånskivegolv 20mm. Limmat och skruvat.
6. Parkettgolv ovanpå det.
MEN jag känner mig osäker på om spikplugg/primer räcker för att fästa reglarna. Jag har provat med spikplugg men det känns inte som att de drar något. Skulle kännas bättre att skruva. Sen vet jag inte vad jag ska göra med spiken som sitter där sen tidigare. Ta ett dorn och slå ner dom djupare? Som sagt så är jag Rookie och kan inte särskilt mycket om sånt här
Hur skulle ni ha gjort? Synpunkter?
Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Gör som golvläggaren har sagt, spikplugg duger jätte bra bara se till så du har en bra längd på dom. låt dom gamla spikarna sitta där dom sitter om dom inte har krupit upp ur reglarna då är det bara att slå ner dom igen.
Lycka till
Lycka till
Intressant, har själv precis börjat renovera mitt vardagsrum och även jag hade ca 75cm sand, så länge jag inte hade fukt i sanden så var det tydligen inga problem att ha kvar den? Reglarna är det inge fel på, tänkte ha kvar sand, sätta spånskiva sen foam och parkett, funkar detta eller bör jag ta bort sanden?
Alltså, jag hade hellre slängt väck ALLA reglar och flytspacklat ist!! MYCKET mindre jobb och 100% knarrfritt! säg att du har dåligt understöd under en bräda och du har knarr direkt! med flytspackel flyter du upp till en nivå så du inte har några höjder som sticker upp från betongen(den verka lite ojämn). sedan får du avgöra hur mycket nivåtröskel du kan acceptera då du troligtvis får ett lägre golv. (om du inte öser på med flytspackel i tjockt skikt!
flytspackel blir självnivellerande. dock måste man hjälpa massan ut över golvet. sedan sköter naturen resten
glöm inte täta alla golv/väggvinklar så det inte kan rinna iväg någonstans. ta även genomföringar vid rör o dylikt. man kan täta med fogskum eller mjukfog (billigt) ska du ha ett avslut finns självhäftande avstängningslister.
hur stort är rummet?
flytspackel blir självnivellerande. dock måste man hjälpa massan ut över golvet. sedan sköter naturen resten
hur stort är rummet?
Jag la golv mellan två angränsande rum som jag slagit ut väggen emellan, började lägga golvspånet, inser att det var olika nivåskillnader så jag började skruva upp golvet igen. Sista skruven sa "pffsss", hade träffat ett elementrör som gick i sanden. För att göra en lång historia kort så blev det knappt något vatten, men jag fick regla om golvet för att få det bra, men jag kastade den mesta sanden och det ångrar jag än idag. Golvet är riktigt burkigt och ihåligt för att jag tog bort sanden mellan reglarna. Så jag håller med Meckis, antingen flytspacklar du, eller så häll tillbaka sanden mellan reglarna för ljudisoleringens skull!
Uppdatering:
Jag behöll reglarna, jämnade av med elhyvel och bandslip. Det tog ganska lång tid men resultatet blev helt ok. Dessutom blev jag tvungen att bila bort betongslagg längs hörnen för att det inte skulle sticka upp över nivån för reglarna. Isolerade med 30mm "ljudskiva" mellan reglarna och la 22mm spånskiva på.
Så här i efterhand kan jag känna att jag skulle ha rensat bort reglarna och flytspacklat istället. Det skulle tagit mycket mindre tid och gett bättre resultat. Ett annat alternativ hade varit att låta sanden ligga kvar och använda remsor av masonite för att jämna ut reglarna.
Känner igen det du säger Kattvovven om burkigt golv. Får se hur det låter när underlagsfoam 2mm + parkettgolv 14mm ligger.
Jag behöll reglarna, jämnade av med elhyvel och bandslip. Det tog ganska lång tid men resultatet blev helt ok. Dessutom blev jag tvungen att bila bort betongslagg längs hörnen för att det inte skulle sticka upp över nivån för reglarna. Isolerade med 30mm "ljudskiva" mellan reglarna och la 22mm spånskiva på.
Så här i efterhand kan jag känna att jag skulle ha rensat bort reglarna och flytspacklat istället. Det skulle tagit mycket mindre tid och gett bättre resultat. Ett annat alternativ hade varit att låta sanden ligga kvar och använda remsor av masonite för att jämna ut reglarna.
Känner igen det du säger Kattvovven om burkigt golv. Får se hur det låter när underlagsfoam 2mm + parkettgolv 14mm ligger.
Försent att hälla i ny sand?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fästa golvreglar i en undre syll på plintar istället för med balkskor
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hittar jag golvreglar för att fästa rommerska ringar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa nya stolpskor i i gamla plintar
Altan & Uteplats -
Jämna av gamla golvreglar vid renovering nya golv
Golv -
Fästa nya stolpfästen i gamla plintar - frostsprängning?
Altan & Uteplats