Vi bygger en ny vägg mot en befintlig yttervägg och nu skulle vi behöva gå med flexslang från den nya väggen till den befintliga väggen (blå linje) för att kunna montera en trappbrytare (rosa cirkel) bredvid ytterdörren. Jag har läst att det går bra att spåra/fräsa in flexslangen i befintliga väggen och som syns på bild har vi redan en glipa mellan gipset och regeln efter att vi tog upp hål för dörren. Med lite tur kan vi få in slangen utan att behöva ta upp så mycket mer av gipset, men hur gör vi för att få slangen att sitta så pass ordentligt att det går att dra om ledarna i den senare? Visst kan vi dra in ledarna färdigt innan dragning av slangen, men det känns som det blir problem om vi behöver dra in en till eller dra om dem någon gång om inte slangen sitter ordentligt. Och hur gör man i hörnet mellan väggarna för att inte böja slangen för mycket? Nu är det visserligen en liten väggbit bara, men vill gärna undvika att behöva ta upp den mer än för att slangen ska gå i.
PS de som vill diskutera vad vi får och inte får göra kan scrolla vidare och ta det i en annan tråd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PS de som vill diskutera vad vi får och inte får göra kan scrolla vidare och ta det i en annan tråd
Du får fräsa ur regeln vid golvet så svängen blir lång , minst halva regeln, den håller, att fästa kan du göra med vanliga kabelclips eller annat bara den sitter fast som passar över slangen, inte så noga med vad. Gå diagonalt upp och inte som ritat från regeln, inga starkströmsböjar
svagströms ska det vara
Problemet är bara hur jag kommer åt att fästa kabelklips samt fräsa ur hörnregeln då det är så trångt. Hade jag tänkt på det innan jag smällde upp gipset på andra sidan väggen hade jag kunnat såga ur i regeln innan den var på plats för den är bara där för att ha något att skruva skivorna i.
Går jag diagonalt känns det som att jag lika gärna kan riva upp hela den väggbiten då jag inte har en aning om hur reglarna går (de gick kors och tvärs där dörren är nu...) och det gör att jag inte heller vet om det går att fästa slangen någonstans. Men ner mot golv som jag har ritat så kan jag fästa slangen i regeln bredvid dörren (bara jag kommer på hur) och göra en stor böj vid golvet
Går jag diagonalt känns det som att jag lika gärna kan riva upp hela den väggbiten då jag inte har en aning om hur reglarna går (de gick kors och tvärs där dörren är nu...) och det gör att jag inte heller vet om det går att fästa slangen någonstans. Men ner mot golv som jag har ritat så kan jag fästa slangen i regeln bredvid dörren (bara jag kommer på hur) och göra en stor böj vid golvet
Framgick inte att lilla väggen är klar, kan du hacka ur hörnet till höger lite så slangen får plats går det bra, sen det nere i hörnet får använda din fantasi. Att fästa upp slangen går även bra med smältlim, var inte snål utan använd på många ställen och rikligt så sitter den som berg
Jag funderar på att försöka komma åt att återanvända den gamla dosan så att vi kan ha ett eluttag där för en skotork eller liknande, men annars var det en bra idé att gå andra vägen. Men jag har en idé för hur jag kan lyckas utan att ta upp allt för mycket av väggen
Nu beror det såklart på vad det ska vara för sockel men jag tycker att den gamla dosan ser ut att sitta väldigt nära golvet? Kan såklart vara en synvilla. Dra en egen slang till den dosan också åt sidan om du inte kan hänga slanen löst i väggen mellan dosorna.H hjulia skrev:
Jag skulle även ha satt den nya strömbrytaren 1m över golv även fast de andra sitter högre.
Ja, den sitter för nära golvet av någon anledning. Men lyckades öppna upp en liten lucka och få loss den gamla trasiga dosan så nu ska det i en ny dosa lite högre upp. Har satt de andra på 15 cm ög och brytarna på 100 cm ög för det kändes mycket bättre.
De här spärrblecken är väldigt praktiska för att inte slangen ska kunna glida ut, men hur tusan får man ut slangen om det skulle behövas?! Jag har testat med alla möjliga olika mejslar och försökt trycka ner den men problemet är att slangen fastnar mot mejseln om jag lyckas trycka undan blecket ä. Drar jag då i slangen så glider mejseln av blecken och låser slangen
De här spärrblecken är väldigt praktiska för att inte slangen ska kunna glida ut, men hur tusan får man ut slangen om det skulle behövas?! Jag har testat med alla möjliga olika mejslar och försökt trycka ner den men problemet är att slangen fastnar mot mejseln om jag lyckas trycka undan blecket ä. Drar jag då i slangen så glider mejseln av blecken och låser slangen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Pergolabygge - Fästa i befintlig altan
Altan & Uteplats -
Fästa stolpskor i befintlig gjutning.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa takstolar på befintligt tak när man bygger till i vinkel?
Fästa lättbetong mot befintlig puts?
Gipsvägg på befintlig vägg, hur fästa reglar i tak mm?
Byggmaterial & Byggteknik