Hej,

Ska förlägga ett antal flexslangar i luftspalten bakom ny ytterpanel.

Hur fäster jag bäst in slangarna så de inte ligger och hoppar runt där bakom? Det finns liksom inget att fästa i. Minns inte att jag haft samma problem tidigare, men det var väl andra förutsättningar då...

Lång vägg, liggande spikregel, stående panel. För sakens skull säg tre slangar.

Kan tänka mig några olika dålig lösningar, men hur gör proffsen?

Mvh

tommib
Har du inga stående reglar i väggen? Vad sitter spikläkten fast i?

P
Några förslag:

- Kör färdigdragen slang och låt skiten ligga.
- Limma
- Sätt något i underkant eller överkant på spikregel som du kan bundbanda fast dom i.

Finns det ingen som helst åtkomlig trä att dra fast dom i? Vad bor du i... korthus? ;-)

Jodå, det finns stående reglar, men de ligger djupare i väggen. Spikregeln är fäst i en annan ligggande regel, där den senare är omgiven av isolering.

Men ja, det var ungefär vad jag hade kommit fram till. Nån fullösning med buntband eller spikband eller dyl.

Tack för svar så långt. Några fler förslag?

Är det svårt att fästa slang så använder man med fördel rör. Behöver inte klamras alls lika tätt för att sitta bra. I industribyggnader och liknande med stålstomme är det till och med vanligt att man bitvis förlägger utanpåliggande kabel i rör just för att slippa klamra så tätt.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Är det svårt att fästa slang så använder man med fördel rör. Behöver inte klamras alls lika tätt för att sitta bra. I industribyggnader och liknande med stålstomme är det till och med vanligt att man bitvis förlägger utanpåliggande kabel i rör just för att slippa klamra så tätt.
Tack för svar. Känner till fördelarna med rör och har runtom i huset en del rör förlagda just vid efterinstallation. Men ser inte hur det skulle hjälpa i detta fallet.

Hade varit fint om det fanns en 16-klammer med centrerad infästning och som dessutom gick att stapla :thinking:

Mvh

tommib
Spika/skruva fast stående 22x45 läkt mellan dina spikreglar och skruva i dem. Avstånd mellan läkten beror på om du monterar rör eller slang. Du kan också montera läkten så att den blir lika bred/djup som spikreglarna (dvs så att 45 mm måttet blir på samma ledd), då kan du borra hål genom läkten där du vill ha rör/slang och dra igenom. Om det är vettigt beror på hur din luftspalt är tänkt att fungera i övrigt eftersom det stänger till mellan facken som blir.

Om inte alla rören måste gå på samma ställe kan du ju också montera dem i överkant/underkant på spikreglarna, 45 mm bredd är gott om plats för vanliga klammer. Med lite kreativ montering av klammern kan du säkerligen lägga två rör i bredd ovanpå/under spikreglarna. Att montera så ökar dock risken för genomspikning något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.