4 723 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Fästa dubbla gips på betongvägg.
Jag tänkte fästa dubbla gipsskivor direkt på en betongvägg.
Jag kommer troligen använda Casco BoardFix och en 6 mm fixkam.
Men hur gör jag med det andra laget gipset, måste jag limma mellan det första och andra laget också?
Det blir ju en extra kostnad. Kan man inte skruva fast det andra laget in i det första?
Men hur gör jag med det andra laget gipset, måste jag limma mellan det första och andra laget också?
Det blir ju en extra kostnad. Kan man inte skruva fast det andra laget in i det första?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Varför behöver du dubbel gips?E Ett_unikt_namn skrev:Jag tänkte fästa dubbla gipsskivor direkt på en betongvägg.
Det andra lagret kan du limma med monteringslim, det kommer dock gå åt en herrans massa lim.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Varför inte putsa betongväggen?
Tanken är ljudisolering.
Eftersom jag nu vill limma med fixet så vill jag inte borra och använda spikplugg.
Problemet är det andra gipslagret. Jag kommer ju att bygga på med 0,6 cm fix + 1,2 mm gips + 1,2 mm gips = 3,0 cm.
Om skruven skall vara 3 cm för det yttersta lagret gips så känns det lite för tajt för att kunna skruva, jag kommer ju träffa betongen med skruven. Kan jag använda en kortare skruv? Skruven kommer ju knappt gå igenom gipset innan det träffar betongen.
Kanske om jag har en fixkamm på 1 cm - men då går det åt mycket fix...
Eftersom jag nu vill limma med fixet så vill jag inte borra och använda spikplugg.
Problemet är det andra gipslagret. Jag kommer ju att bygga på med 0,6 cm fix + 1,2 mm gips + 1,2 mm gips = 3,0 cm.
Om skruven skall vara 3 cm för det yttersta lagret gips så känns det lite för tajt för att kunna skruva, jag kommer ju träffa betongen med skruven. Kan jag använda en kortare skruv? Skruven kommer ju knappt gå igenom gipset innan det träffar betongen.
Kanske om jag har en fixkamm på 1 cm - men då går det åt mycket fix...
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Kan jag ha råspont eller läkt som träregel i mitt fall?
Jag har gjort en liknande övning för att få väggar släta. I mitt fall siporexväggar, men det är ju sak samma. Jag limmade på inrådan av weber det första lagret med putsbruk, minns dock inte exakt vilket.
Skulle jag sätta ett andra lager på detta skulle jag ta vanligt vitt lim och trycka ihop skivorna på det.
Ska du istället regla så kan du ju använda läkt om väggen garanterat inte är fuktig. Du kan aldrig skruva ett lag gips i ett annat (bara genom till trä eller plåtregel).
Skulle jag sätta ett andra lager på detta skulle jag ta vanligt vitt lim och trycka ihop skivorna på det.
Ska du istället regla så kan du ju använda läkt om väggen garanterat inte är fuktig. Du kan aldrig skruva ett lag gips i ett annat (bara genom till trä eller plåtregel).
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Man bör undvika organiska material i källare, så plåtregel är långt bättre.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Sorry. My bad. Det kanske inte är källare, nej.
Nä ingen källare så ingen fukt.
Den ena väggen ska jag regla, den andra bara sätta upp dubbelgips (ska försöka med casco boardfix)
Var orolig bara ifall läkt eller råspont var för klent. Ska borra genom råsponten och betongen och sen använda spikplugg.
Den andra väggen kommer jag att köra med casco boardfix och bara "limma" ihop allt.
Tack för svar!
Den ena väggen ska jag regla, den andra bara sätta upp dubbelgips (ska försöka med casco boardfix)
Var orolig bara ifall läkt eller råspont var för klent. Ska borra genom råsponten och betongen och sen använda spikplugg.
Den andra väggen kommer jag att köra med casco boardfix och bara "limma" ihop allt.
Tack för svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden