Jag ska bygga ett skärmtak 4 x 3 meter ca. Taket blir råspont och falsat plåttak, dvs ganska "lätt". Jag skulle då behöva fästa en bärlina (typ regel 45 x 145) som är ca 4 m lång i husväggen, ca 3 meter upp på väggen från mark. I bärlinan ska jag sedan fästa takreglarna. Problemet är att husväggen består av fasadtegel, 45 mm isolering, gammal revetering och innerst en TJOCK spontad plankvägg (30-talshus). Baksidan på husväggen, dvs på insidan, är det en åtkomlig kattvind. Hur fäster jag min bärlina säkert i denna vägg? Går det ens att göra det? Plugg och skriv i bara fasadteglet känns ju risky. Att dra in en lång fransk träskruv som når den tjock plankväggen känns också risky. Likaså känns det risky att köra med gångstång rakt igenom tegel och plankvägg. Det blir ju liksom ett "knäck" mot tegelfasaden när man drar åt det hela. Alternativet till att fästa bärlinan i väggen är väl annars att fästa stående reglar (stolpar på plintar) från mark som jag sedan kan lägga min bärlina på men det blir estetiskt helt fel. Dessutom är det nydränerat med singel runt grunden så en gjuten plint där blir liksom inte så bra. Hjälp mig vänner!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.