Ja, som rubriken antyder hur gör man för att fästa ångspärren mot plåtreglarna?

Jag ska bygga ett horisontellt undertak i poolrummet där takstolarna ovanför har en vinkel på ca 4º och har därför tänkt att "pendla" ner taket till en horisontell plåtregelkonstruktion. Problemet är bara att det går ju inte att som brukligt häfta fast plasten innan man får dit gelspanel/sekundärprofilerna.

Någon som har ett bra tips på hur detta går till?

Dubbelhäftande tejp?

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Ja, det var kite i de banorna jag tänkte men det kändes som lite konstigt att göra så... Fast det är kanske så man gör? Tack för svaret iaf!

Är detta inget som man brukar göra eller?
Jag vill i detta fall undvika trä av två skäl, dels fuktkänsligheten om plasten inte blir helt tät och dels att vikten hålls nere. Eller har jag fel och ska köra på träkonstruktion i alla fall?

S
Varför inte sätta spärren i takstolarna?

En av anledningarna till att sänka taket är att få plats med mer isolering. "Takstolarna" eller om det ska kallas taksparrar är 220 höga och jag vill ha mer isolering än så. Vi ska försöka hålla 30º därinne året runt så det vill till att det är bra isolerat. Därför vill jag ha ångspärren så långt ner som möjligt och då blir det till att försöka fästa den i primärreglarna istället.

Ungefär såhär ser det ut nu:
Inomhusvy av ett byggnadsprojekt med exponerade takstolar och icke-färdigställt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undertaket ska byggas i två nivåer, en högre över poolen och en något lägre längs kanterna, ungefär så här (skissen är inte komplett med alla reglar):
(Gult är takstolarna, grönt yttertaket, rött plåtreglar och blått undertak.)

Digital skiss av ett rum med färgkodade takstolar, yttertak, och undertak i plan för isolering.
Skapa konto

Schematisk illustration av en takkonstruktion med gula takstolar, grönt yttertak, röda plåtreglar och blått undertak.
Skapa konto

Redigerat:
Tänk bara på kolla så att limmet i tejpen du tänkt använda är godkänt ihop med plasten, vissa limmet löser upp plasten över tid.

Bra att tänka på. Om det nu är tejp som är det "riktiga" sättet att göra det på borde det väl finnas framtagna produkter för ändamålet?

Butyltejp är en klassisk dubbelhäftande tejp som används till åldersbeständig plast. Tyvärr är det dyrt som stryk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.