585 läst · 2 svar
585 läst
2 svar
fast sockel i golvet före laminat?
Skulle vilja bygga fast sockel för köksskåpen redan nu, men har bara golvspånet på plats.
Gör man så ? Köket kommer ju vara där det är så länge jag har huset i allafall.
Sen läste jag att sockeln bör vara minst 100mm ?
Isåfall kanske 45x120 passar bra att bygga sockel med ? Det blir då ca 108-110 mm sockelhöjd mot laminatet senare så?
Eller är detta feltänkt ?
Gör man så ? Köket kommer ju vara där det är så länge jag har huset i allafall.
Sen läste jag att sockeln bör vara minst 100mm ?
Isåfall kanske 45x120 passar bra att bygga sockel med ? Det blir då ca 108-110 mm sockelhöjd mot laminatet senare så?
Eller är detta feltänkt ?
De modeller kök som säljs på Ikea nu har 80 mm sockel. Höjden beror på önskad höjd på bänkskivan och därmed tjockleken på bänkskivan och höjden på skåpen. Personligen skulle jag inte göra så, men om jag var tvungen då skulle jag montera den fasta sockeln tillräckligt djupt in så att det finns plats för en bräda framför. Den kan då monteras efter att golvet är lagt så att du slipper täcklister för rörelsefogen.
Ja det låter bra med sockeln lite längre in där.J J Vos skrev:De modeller kök som säljs på Ikea nu har 80 mm sockel. Höjden beror på önskad höjd på bänkskivan och därmed tjockleken på bänkskivan och höjden på skåpen. Personligen skulle jag inte göra så, men om jag var tvungen då skulle jag montera den fasta sockeln tillräckligt djupt in så att det finns plats för en bräda framför. Den kan då monteras efter att golvet är lagt så att du slipper täcklister för rörelsefogen.