Byggahus.se

Fast pris eller löpande räkning - konsumenters erfarenheter och advokatens råd

1. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 683 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig
    Nu är ju jag den andra parten ( hantverkare )
    men tänkte jag skriver ett inlägg
    Vi kör uteslutande fasta priser på projekt mot privatpersoner
    Den interna kalkylen räknas då mot hur många timmar det kommer ta mot en fastställt timpris .
    antal timmar & timpris redovisas aldrig för kund ( är ju ointressant eftersom dom valt fast pris )

Vill kunden ha det på löpande så debiteras en högre timkostnad än vad det är i det fasta priset det beroende på vad det är för service/ projekt .

Det går ALLTID snabbare med ett fast pris än löpande , så är det bara.

så om kunden vill ha det klart på ett visst datum och veta exakt när det kommer vara klart , så väljer dom fast pris .
    Vi har alltid vite mot oss om vi blir försenade på större projekt

2. V
    Medlem · 51 inlägg

view99

Medlem
    Föreslår ”delad risk”. Kom överens om ett fast pris. Går jobbet fortare (billigare) så delar ni på vinsten lika, tar jobbet längre tid (dyrare) så delar ni på förlusten lika. Kan bli riktigt bra givet att man har en öppen dialog om hur arbetet fortskrider och en specifikation liknande ”fast pris” förstås. Jag har testat detta tidigare, någon annan som har gjort det?

3. R
    Medlem · Västra götaland · 13 inlägg

Racernalle

Medlem

"Det går ALLTID snabbare med ett fast pris än löpande , så är det bara."

ööööööhhhhhh nej!
    Inte på min firma iallafall! Det är samma jobb som ska utföras och på samma sätt-det ska f**n inte ta olika tid beroende på avtalsform!
    Det är precis den här mentaliteten som fuckat upp hantverkskårens anseende!
    Det är precis lika korkat som ackordssystemet....
    Kom in i 2000-talet nu!!!

• Laddar…
  4. G
    Medlem · 75 inlägg

Glogs

Medlem
    Tror inte det e helt ovanligt på vissa firmor att är det fast pris skickar man de snabba gubbarna o på löpande de som inte är lika snabba..

5. A
    Medlem · 332 inlägg
    Perfekt sätt att inte få återkommande kunder. Jag är verkligen glad att jag oftast hittat duktiga hantverkare som jobbar med en rimlig timpeng. Kanske har det varit lite överhettning i branschen så att även de som fuskar så här lyckas få in jobb.

• Laddar…
  6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 676 inlägg
    För vem?

Sålde jag en tjänst skulle jag aldrig acceptera det upplägget eftersom det inte finns någon uppsida i det för säljaren. Dessutom, vid föräljning till konsument så blir det automatiskt ett tak om du bara ber om ett uppskattat pris (vilket du givetvis alltid ska be att få).

Hade jag en kund som ville ha ett takpris skulle jag erbjuda ett fast pris istället.

7. connywesth
    Lägenhetsfixare · Sverige · 507 inlägg

connywesth

Lägenhetsfixare
    Kör man löpande uppdrag så har kunden möjlighet att komma med synpunkter och ändringar utan att man behöver förhandla igen, så det är klart att det kan ta betydligt längre tid, när kunden begör att mer jobb ska göras.

8. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 683 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig
    ööööööhhhhh JO !

Vet inte hur ni jobbar på ert företag , men då jobbar ni alltså bara med löpande priser eller bara fasta priser ?
    eftersom det enligt dig kostar precis lika mycket för kunden .

Att vårt anseende skulle vara påverkat av det ser jag som mycket osannolikt då vi i princip uteslutande får nya uppdrag på rekommendation & återkommande kunder .

9. R

Racernalle

Medlem
    Ja det stämmer, vi erbjuder bara löpande debitering med full transparens. Timpeng, milersättning och fastställt påslag på mtrl och UE är överenskommet innan arbete påbörjas.
    Det föregås av en prisuppskattning utifrån gällande kända omständigheter.

10. R

Racernalle

Medlem
    Vad gäller påverkat anseende så avsåg jag inte just ditt företag utan snarare hela branschens anseende.....men det kommer en lågkonjunktur och då kommer nog syndarna vakna.

11. R

Racernalle

Medlem
    Jag brukar förklara uppläget på följande sätt för våra kunder: om vi ingår ett avtal med fast pris hoppas du som kund på att jag som företagare räknat bort mig på några punkter som gör att du som kund får en tjänst till ett lägre pris än vad det borde varit.
    Som företagare hoppas jag att jag lyckas få mer betalt för en tjänst än vad jag borde fått.

Ett sådant avtal bygger således på att bägge parterna hoppas på att den andra parten gör en dålig affär.

Det är inte så jag vill bygga en affärsrelation.....

Att man driver ett företag för att tjäna pengar är inget att hymla med. Att sträva efter att hålla ned kostnaden för sina kunder borde inte vara något udda-det är så man får marknaden att snurra så länge som möjligt.
    Att skicka långsamma anställda på fastjobb är helt hjärndött i min värld. Se istället till att jämna ut sammansättningen så att alla "täter" kan hålla samma tempo! Sen blir det ibland så att en kund får ett jobb på en viss tid medans en annan kund får ett identiskt jobb utfört på en något annorlunda tid-så är det!
    Men inställningen att fastjobb tar längre tid pga avtalsformen-det står inte jag bakom!
    Märk väl: ett fastjobb MÅSTE alltid ta höjd för ett större tidsuttag men det är INTE detsamma som att det defacto TAR längre tid.

12. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 14 554 inlägg

KrillemanPremiumikon: Rör

Husspekulant Plumber
    Facit (y)

13. F
    Medlem · 315 inlägg

Min erfarenhet när man hyr in firmor är så här: du tar det på fast pris, du får ett mycket bra arbete som går väldigt fort att utföra och du tänker efteråt att, fan skulle tagit det på löpande och sparat mängder med pengar!! Men så funkar det inte riktigt. Tar du ett fast pris, så visst snickarfirman tar höjd och lägger på. Dels för att deras syfte liksom är att tjäna pengar, men även för att once in a while händer något oförutsett som de måste ta höjd för. Snickarfirman tar alltid de duktigaste och snabbaste till fastjobben. Därför går jobbet fort. De skulle aldrig sätta sina långsammaste killar, de äldre, de unga som inte har erfarenheten eller farten på ett fastjobb. Men tar du det löpande! Plopp, då kommer de!! Givetvis skickar snickaren de andra som inte är lika snabba till arbete där de garanterat får ut de arbetade timmarna, timme för timme. Varje arbetad timme kan de ju debitera. Inget konstigt alls. Visst, det fasta kanske känns som det kostar mer. Men man får även ha med i beräkningen att om snickaren skall behålla sina duktigaste och snabbaste killar, så måste han betala de bra också. Annars går de någon annanstans. Så man kan nog lugnt räkna med att killarna på fastjobben, de kostar mera för snickarfirman.

14. tobbe72
    Medlem · Vinninga · 317 inlägg

tobbe72

Medlem
    Och hur applicerar du det tankesättet på små/enmans-företagare?

• Laddar…
  15. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 676 inlägg
    Det rimliga verkar vara att det antagandet inte ska appliceras på enmansföretag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.