Hej!

Jag ska byta en vägglampa på en liten gästtoa här hemma. Idag sitter en ikea-lampa uppe som är ojordad. Lampan jag vill byta till är också ojordad. Men när jag skulle ta ner den gamla lampan såg jag att den jordade kabeln låg såhär i:

Visa bilaga 828956

Den är alltså inte fastkopplad eller ansluten till någonting, är det verkligen okej?

Ska tillägga att jag inte är elektriker, har endast kopplat in några fasta installationer och vanliga lampor tidigare. Så jag tänkte att det här skulle vara easy peasy. Men nu blir jag fundersam.

På min lampa som jag köpt finns inget ställe att koppla in jordkabeln, jag ser heller ingenstans jag kan skruva fast den. Är det okej att koppla en ojordad lampa till ett uttag med jordad kabel?

Jättetacksam för svar!

Det är helt ok, lampan är dubbelisolerad och kan inte jordas.
Titta efter symbolen "en fyrkant inuti en fyrkant".

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
När armaturerna dubbelisolerade så får de inte jordas. Men jord ska ändå vara framdragen överallt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tack snälla för svar!

Ska jag bara lägga jordkabeln innanför lampan som på bilden? Behöver jag
D Dilato skrev:
Titta efter symbolen "en fyrkant inuti en fyrkant"
J Josth skrev:
När armaturerna dubbelisolerade så får de inte jordas. Men jord ska ändå vara framdragen överallt.
Tusen tack för hjälpen! Nu är lampan uppe och jag känner mig trygg med att jag gjort rätt! Trevlig kväll!

Ser ingen bild, får följande felmeddelande,
Fel 404-meddelande på en mobilskärm med texten "Bilden hittades inte" och en knapp för att stänga felmeddelandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felmeddelande på Byggahus.se: "Oops! Vänta lite. Något saknas. Sidan kunde inte hittas.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Ser ingen bild, får följande felmeddelande,
[bild]
[bild]
Vet inte riktigt vad som hände med bilden. Men här är den igen. Lampan är dock nedmonterad nu och den nya är på plats 🙂

• Nedmonterad lampa med synliga kablar och elekronikdetaljer, visar tre lysande glödlampor under en spegel.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.