Bästa svaret

ELantagonism ELantagonism skrev:
Kul för dig, vill du ha en stående ovation?
Kul för dig, vill du ha en stående ovation?
Jag har 1,8% i ränterabatt och har 85% belåning. Det fina i kråksången är att jag tror att du kan få något liknande. Vi köpte precis som dig för ungefär 1 år sedan. Vi jobbar också i vården. Låter som att du och din sambo är läkare och att din sambo snart är klar med AT kanske? Ring ditt lokala handelsbanken-kontor och be om en tid med bolånehandläggare. Handelsbanken är den bank som tar allra mest hänsyn till individuella faktorer, på gott och ont. Lägg fram ditt ärende rakt och öppet, de vill förstås ha ett läkarpar som långvariga kunder och får därav också förstås erbjuda bra bolåneränta till er. Våga stå på dig lite och var trygg i att de gärna vill ta över erat lån. Lycka till!

• Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
Long story short:

Lån på 3,2m. Köpte hus i fjol för 3,85, därefter kom prisraset och räntestegringen. Huset kanske värderas till 3,2 idag?

Har fast jobb med skaplig inkomst. Även frugan har fast jobb och får snart påslag i sin månadslön med 6k enl deras lönetrappa. Vi båda arbetar inom vården.

Det kommer strax bli 1 år sedan vi skrev på bolånet med Länsförsäkringar. Ränterabatt 1,0% efter att jag har gått med på att ha bolånet, försäkringar (hem, bil, djur, liv) hos Läns. Denna ska väl nu omförhandlas..

Ärligt talat så tycker jag rabatten är kass. Våra försäkringar är dyrare än vad de behöver vara (jämfört på compricer).

Nu kommer det tråkiga - jag jämförde bolån för skojs skull via compricer häromdagen. Fick noll erbjudanden. Uppringd av deras kollega - vårt lån är nämligen större än värdet på huset.

Innebär detta att vi nu är fast med Länsförsäkringar tills att husvärdet någon gång ökar, alternativt att vi amorterar mer? Vill som sagt förhandla mig till en bättre ränta. Har kollegor och bekanta med mycket bättre deals.

Tacksam för er input, kära byggahusare.
Mja, ni har ett lån som är ca 100% av pantens värde.
Då gör nog långivaren så att dom räknar med en bolåneränta för 85% av lånet, och en blancoränta på 15% av lånet.

Och så ökar dom på amorteringen så att ni skall komma ned i 85% av pantens värde. Ni har uppenbarligen inkomster, så det är inget hinder för dom att öka på er amortering.

Er sammanlagda ränta hamnar kanske då på 5.0% eller så.
Jag ser inget som helst skäl till att ni skulle få det minsta lilla rabatt. Varför skulle ni få det?
Ni ligger ju nästan på topp i risk med er belåningsgrad.

Hade ni haft en belåningsgrad på 10% så hade det varit motiverat med ränterabatt.

D daVinci skrev:
Mja, ni har ett lån som är ca 100% av pantens värde.
Då gör nog långivaren så att dom räknar med en bolåneränta för 85% av lånet, och en blancoränta på 15% av lånet.

Och så ökar dom på amorteringen så att ni skall komma ned i 85% av pantens värde. Ni har uppenbarligen inkomster, så det är inget hinder för dom att öka på er amortering.

Er sammanlagda ränta hamnar kanske då på 5.0% eller så.
Jag ser inget som helst skäl till att ni skulle få det minsta lilla rabatt. Varför skulle ni få det?
Ni ligger ju nästan på topp i risk med er belåningsgrad.

Hade ni haft en belåningsgrad på 10% så hade det varit motiverat med ränterabatt.
Haha du är ju helt sjuk i huvudet. Ibland är det bäst att inte öppna sin käft ö h t vet du🙂

Tycker det finns bra möjligheter att få bättre ränta. Beräkna alternativkostnaden. Du nämner en massa andra försäkringar som du blivit lurad att köpa för 1%. Ta hem offerter och kolla vad du kan betala för dessa istället för vad LF erbjuder. Visa sedan banken att den ränterabatt du får ändå bara äts upp av kringliggande försäkringar. Det är alltså inte något problem för dig att bli av med ränterabatten, du sparar kanske in den på andra aktörers försäkringspris. Banken får då som val att mista en massa försäkringar. Det tycker inte dom är kul. Jag tycker att folk ofta låter sig luras att flytta konton osv mot rabatter dom säker ändå kunnat få. Banken tjänar pengar på alla små saker ni ger.

• Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Tycker det finns bra möjligheter att få bättre ränta. Beräkna alternativkostnaden. Du nämner en massa andra försäkringar som du blivit lurad att köpa för 1%. Ta hem offerter och kolla vad du kan betala för dessa istället för vad LF erbjuder. Visa sedan banken att den ränterabatt du får ändå bara äts upp av kringliggande försäkringar. Det är alltså inte något problem för dig att bli av med ränterabatten, du sparar kanske in den på andra aktörers försäkringspris. Banken får då som val att mista en massa försäkringar. Det tycker inte dom är kul. Jag tycker att folk ofta låter sig luras att flytta konton osv mot rabatter dom säker ändå kunnat få. Banken tjänar pengar på alla små saker ni ger.
Men hur kommer Lf tänka nu då bolånet överskrider 85%? enligt boli värderas vår bostad till 3,4m och bolånet ligger strax på 3,2m…

Men hur kommer Lf tänka nu då bolånet överskrider 85%? enligt boli värderas vår bostad till 3,4m och bolånet ligger strax på 3,2m…
Det spelar ingen roll? De flesta som köpte hus för 1-2 år sedan har nu lån som är större än husets nuvarande värdering. Mitt lån eller ränta påverkas inte av det.

• Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Det spelar ingen roll? De flesta som köpte hus för 1-2 år sedan har nu lån som är större än husets nuvarande värdering. Mitt lån eller ränta påverkas inte av det.
Tack för svar

Men dela upp lånet på två. Räntan i sig är inte allt, även tiden är viktigt. Tänker på alla som "bakar in" bilen i huslånet. Hur smart är det att betala 120 000kr på 50år? Det låter som att ni skulle kunna betala av topplånet snabbare med era löner. På sikt ger man sig en rejäl räntesänkning. Och med inflationen som är nu är 1milj inte hela världen.

J Jontha skrev:
Men dela upp lånet på två. Räntan i sig är inte allt, även tiden är viktigt. Tänker på alla som "bakar in" bilen i huslånet. Hur smart är det att betala 120 000kr på 50år? Det låter som att ni skulle kunna betala av topplånet snabbare med era löner. På sikt ger man sig en rejäl räntesänkning. Och med inflationen som är nu är 1milj inte hela världen.
Och då behöver inte LF vara den som har blancolånet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.