Fast eller rörligt elpris?

1k läst  12 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Vilket lönar sig mest och vad ska du tänka på när du fattar beslut kring din elavtalsform? Vi har talat med Konsumenternas Elrådgivningsbyrå.

Du kan läsa artikeln här: Fast eller rörligt elpris?

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Boel

Bara Tarzan som vet vilken lian som är rätt.Bolagen tjänar en massa stålar iallafall.Länge leve Elen!!!

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Bjurran

Jag tolkar detta som att ni förutsätter att alla bara har en hög elförbrukning på vintern? Själv har jag t.ex. pool och mycket elektronik som drar ström även på sommaren. Normal månadsförbrukning för mig under sommarmånaderna ligger på 13-1400 kWh. Startar jag dessutom elvärmen till poolen drar denna ännu mer.
    Jag tycker det är märkligt att ni inte ens nämner det stora undantaget hur mycket man kan spara på att ha rörligt om man som jag har en hög förbrukning när strömmen nästan är gratis.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Jos Sparreboom

Jag vill betala par timme (billiga timmar, dyra timmar, så tvättar jag i billiga timmar.)

5. I
    Anonym
    Intressant med timdebitering. Politiker och ingenjorer tycker det aer kul, jag med. Men ingen visar nagra siffror, inga kalkyler? Man maste tvaetta 2ggr per natt och ha gasspis, vara bered att inte tvaetta sa mycket om flera kaernkraftver stoppar...
    Elbolagen gillar att skjuta oever risken pa kunderna...

6. V
    Anonym
    Håller med. Förstår inte att man jämför snittpriser över månader när det intressanta är priset då förbrukningen är hög.

7. L
    Medlem · Nivå 10
    Elen kostar vad elen kostar, sen får man se till att man inte förbrukar mer än nödvändigt när det är varmt och låter det kosta när det är kallt!

8. H
    Medlem Nivå 9
    Elbolagen har oftas billigare pris på nätet.
    Sist jag band elpriset skiljde det sig ca 200,00 per år vid förbrukning 10000. Det är samma bolag ett pris på hemsidan ett annat när man ringer bolaget.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Oj, tvåhundra spänn på ett år :wow:

Många bolag erbjuder ett första år utan fasta avgifter, för att locka till sig nya kunder.
    Så för att komma billigast undan måste man byta bolag varje år.
    Det blir ju lite jobbigt i längden...

10. H
    Medlem Nivå 9
    Vad tror du :D Det klart att jag inte har någon fast avgift, det har förhandlat bort för länge sedan(y) 200,00 är bra betalt för 10 min. koll.

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Inte lätt att veta.

Då kan du väl förhandla ner kWh- kostnaden också ;)

12. H
    Medlem Nivå 9
    Ja, man gör vad man kan, det hade jag tänkt också, men så körde de en kampanj på nätet så det var inte så mycket mer att göra, man orkar ju inte kolla hur mycket som helst för relativt lite pengar. :) Sen vill man ju inte ha 3 fakturor i månaden heller som Eon körde, en preliminär, en kredit och en vänlig faktura per månad.

Redigerat 14 mar 2015 21:28
  13. R
    Medlem · Nivå 10
    Håller helt och hållet med. Har högre elförbrukning på sommaren, poolen tar mer än värmen på vintern.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: