Byggahus.se

Fast duschvägg, 200 mm bred, behövs vägg eller takstöd?

1. T
    Medlem · 6 inlägg

Tooth

Medlem
    Hej!

Håller på att sätta upp en liten duschhörna, med lite udda mått vilket krånglar till det.
    Jag har redan en duschdörr. För att möta denna och sluta tätt så har jag tänkt måttbeställa en 2000 mm x 200 mm härdat glass 6 mm som ska vara fast.

Jag undrar om ni tror att det behövs ett takstöd alternativt väggstöd för den fasta delen eller räcker det med en U-profil i aluminium längs golv och vägg? Om jag tittar på färdiga lösningar med större väggar så har de alla någon form av extra stabilisering, men jag tänker att min vägg är så liten.

Bifogar en kass bild för att se om det blir tydligare.. :rofl:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    duschvägg-skiss.png

Tacksam för all input!
    Mvh Tobbe

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 297 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Kanske ett alternativ att mura upp en vinge i glasbetong?

3. T
    Medlem · 6 inlägg

Tooth

Medlem
    Tack för svar Åsa! Ja det skulle kunna vara ett alternativ men är inte så sugen på estetiken av glasbetongen tyvärr.

4. C
    Medlem · Skåne · 25 inlägg

Cpunk

Medlem
    Det ser lite riskfyllt ut att man kan råka gå in i skivan när man går in och ut ur duschen.

5. J
    Medlem · 1 590 inlägg
    Inga problem med en glasvägg på 200mm, en ordentlig väggprofil så räcker det.
    Ser ingen risk i att gå in i den väggsnutten, man bör ju även ha en magnetlist sittandes på änden.

6. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 065 inlägg

falkn

Byggveteran
    Man brukar rekommendera 8 mm härdat till duschväggar. Har själv en sådan som går mellan tak och golv och den sitter enbart limmad i u-profil som i sin tur är limmad på golv, vägg och tak. I mitt fall 800 bred. Väldigt stabil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.