Byggahus.se
Jag konstaterade härom månaden att vi gör av med ca 1 TB data per månad i nedlänk bsra. Det blir 1*10^12 * 8 / (30*24*3600) bps, eller ca 3,1 Mbps i snitt...

Bryt ned det på ca 8h/dag istället och vi är uppe på ca 10Mbps förbrukning I snitt. Ingen kan lura i mig att detta skulle fungera bra med MBB. Jag råkar iofs veta att det inte fungerar bra hos mig då jag har MBB som backup och då fungerar inte mycket. Jag har mätt upp att jag har ca 30Mbps hemma via MBB, men det räcker alltså inte långt.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Q qwarty skrev:
Tack alla som svarat. Nu förstår jag tekniken lite bättre, och det jag har frågor om är alltså den variant av FWA där man får en egen "slot" på basstationen. Jag har även varit i kontakt med en säljare på Telia, samt skickat in en intresseanmälan för att få svar på om Telia överhuvudtaget kan erbjuda FWA på vår ö nästa år. Fiber är bäst, dyrast och kräver även grävning på ön. Jag vill undersöka alternativen och har egentligen inte fått svar på mina (lite justerade) frågor:

- Är fast bredband via mobilnätet FWA tillräckligt stabilt och snabbt för att surfa, se på TV och hålla arbetsmöten via internet utan problem?

- Får man någon glädje av 5G om man använder "klassiskt" mobilt bredband?

- Får man någon glädje av 5G om man använder fast bredband via mobilnätet FWA?
jag fick ett erbjudande igår om fast bredband via mobilnätet. Har idag mobilt bredband och det funkar relativt bra, men en dag när vi båda jobbar hemma samtidigt som någon ytterligare familjemedlem är krasslig och vill streama, då laggar det för den som är längst ifrån routern.

Jag vill ställa denna fråga som komplement till ts

- är fast bredband via mobilnätet snabbare än mobilt bredband?

kan tillägga att jag bor intill ett berg som ligger i söderläge, vilket säkerligen påverkar hastigheten något…

L Lilla Yk skrev:
jag fick ett erbjudande igår om fast bredband via mobilnätet. Har idag mobilt bredband och det funkar relativt bra, men en dag när vi båda jobbar hemma samtidigt som någon ytterligare familjemedlem är krasslig och vill streama, då laggar det för den som är längst ifrån routern.

kan tillägga att jag bor intill ett berg som ligger i söderläge, vilket säkerligen påverkar hastigheten något…
Det är ju samma sak..

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
R
L Lilla Yk skrev:

Om den dåliga hastigheten beror på avståndet till routern (läs accesspunkten) i hushållet så hjälper det förstås inte att byta kommunikationen mot mobilmasten. Det är det interna nätverket (wlan) som ni bör se över. Antingen flytta routern till en bättre plats eller skaffa fler accesspunkter.

Fast bredband är inte snabbare än normalt mobilt bredband. Men ni får hjälp att montera antenn med bra kontakt (så bra det går i.a.f.) mot masten och ni har så vitt jag vet prioriterad trafik i den cell ni är uppkopplad mot vilket hjälper om det är hög belastning på den.

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är ju samma sak..
nej, det är väl inte exakt samma sak? Mobilt bredband har man en router inomhus, medan fast bredband via mobilnätet monteras en mottagare på fastigheten.

Min fråga kvarstår därför - är fast bredband via mobilnätet snabbare än vanligt mobilt bredband?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R
L Lilla Yk skrev:
nej, det är väl inte exakt samma sak? Mobilt bredband har man en router inomhus, medan fast bredband via mobilnätet monteras en mottagare på fastigheten.

Min fråga kvarstår därför - är fast bredband via mobilnätet snabbare än vanligt mobilt bredband?
Det är inget som hindrar att du monterar en fast antenn till ditt vanliga mobila bredband.

Skillnaden är som sagt att du får hjälp med det. Och att din trafik är prioriterad mot de som inte har samma typ av abonnemang.

Men enligt din beskrivning av problemet så är det inte där felet ligger utan i din egen utrustning hemma.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om den dåliga hastigheten beror på avståndet till routern (läs accesspunkten) i hushållet så hjälper det förstås inte att byta kommunikationen mot mobilmasten. Det är det interna nätverket (wlan) som ni bör se över. Antingen flytta routern till en bättre plats eller skaffa fler accesspunkter.

Fast bredband är inte snabbare än normalt mobilt bredband. Men ni får hjälp att montera antenn med bra kontakt (så bra det går i.a.f.) mot masten och ni har så vitt jag vet prioriterad trafik i den cell ni är uppkopplad mot vilket hjälper om det är hög belastning på den.
Jag har 10 mbit i hastighet nu när jag sitter i samma rum som routern och skriver med min iPad. Leverantör Telenor.

Telia påstår i sitt erbjudande att man snittar på 100 mbit, men i det finstilta står det att hastigheten varierar mellan 30 och 150 mbit. Låter för bra för att vara sant…

L Lilla Yk skrev:

Tja, det är samma grundläggande teknik, med signaler över samma mobilnät. Du måste fortfarande dela utrymmet med andra mobiltelefoner och "mobila bredband"...

Att svara på frågan om det är snabbare är som att svara på om det går fortare att åka från Göteborg till Stockholm om man köper en Ferrari, istället för den Volvo man redan har....

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:

Det kan man inte säga rent generellt. Det är samma teknik i botten, allt handlar om att rikta in sin antenn mot en mast som är "utbyggd". Jag böt från tele2 till telia "fast mobilt bredband" och maxhastigheten hos telias mast är klart högre (>100Mbit/s på en bra dag) men det är inget som de kan garantera rent tekniskt då de inte erbjuder utrustning som kan låsa på en specific sändare.

Jag rekomenderar att du lägger pengarna på att köpa en bra riktantenn+modem och riktar in mot närmaste mast med fri sikt istället. Man kan åka runt till masterna och titta, de är alltid en skylt på det lilla huser brevid om vilken/vilka operatörer som är på den masten. Skaffa kontantkort på den operatören och se om du får bra prestanda.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R
L Lilla Yk skrev:
Jag har 10 mbit i hastighet nu när jag sitter i samma rum som routern och skriver med min iPad. Leverantör Telenor.

Telia påstår i sitt erbjudande att man snittar på 100 mbit, men i det finstilta står det att hastigheten varierar mellan 30 och 150 mbit. Låter för bra för att vara sant…
Nja, det där skulle jag ta med en stor nypa salt. Är förhållandena dåliga (exempelvis ett berg i vägen) så fungerar det inte med en extern antenn heller.

Det finns inga garantier när det handlar om mobilt bredband.

Men jag tolkade ditt första inlägg som att det fungerade bra när ni sitter nära er router (accesspunkten). I.s.f. är det inte det mobila bredbandet som är orsaken till problemen.

R RoAd skrev:
Det är inget som hindrar att du monterar en fast antenn till ditt vanliga mobila bredband.

Skillnaden är som sagt att du får hjälp med det. Och att din trafik är prioriterad mot de som inte har samma typ av abonnemang.

Men enligt din beskrivning av problemet så är det inte där felet ligger utan i din egen utrustning hemma.
Mobiloperatören får inte prioritera upp den trafiken mot annan trafik utan att bryta mot EUs variant av Net Neutrality (Open Internet heter den):
- https://berec.europa.eu/eng/open_internet/

Det har dock inte hanterats av rättssystemet ännu, så operatörerna chansar på att de skall klara sig?

Jag skulle inte förlita mig på fast Internet via mobilnätet då den inte är laglig enligt EUs direktiv.

R
pacman42 pacman42 skrev:
Mobiloperatören får inte prioritera upp den trafiken mot annan trafik utan att bryta mot EUs variant av Net Neutrality (Open Internet heter den):
- [länk]

Det har dock inte hanterats av rättssystemet ännu, så operatörerna chansar på att de skall klara sig?

Jag skulle inte förlita mig på fast Internet via mobilnätet då den inte är laglig enligt EUs direktiv.
Jag är inte helt säker på att Open internet kan tolkas så. Detta handlar ju om en uppkoppling MOT internet. Om det inte fanns möjlighet att styra hastigheterna på dessa så skulle ju exempelvis min 500/500 fiber bryta mot det på samma sätt. Det sitter ju 1Gbit/s interface i båda ändar så de har ju "strypt" min förbindelse till hälften.

Att man inte ska förlita sig på mobilt bredband är vi däremot helt överens om :)

Nej, det är inte samma sak. Det här handlar om hur man hanterar trängselsituationer.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nja, det där skulle jag ta med en stor nypa salt. Är förhållandena dåliga (exempelvis ett berg i vägen) så fungerar det inte med en extern antenn heller.

Det finns inga garantier när det handlar om mobilt bredband.

Men jag tolkade ditt första inlägg som att det fungerade bra när ni sitter nära er router (accesspunkten). I.s.f. är det inte det mobila bredbandet som är orsaken till problemen.
Självklart ska ALLT Telia säger tas med rejäla spadtag med salt, däremot så är det nog så att de faktiskt har en utbyggd mast i närheten som fixar hastigheter > 30Mbit/s om man får erbjudandet i brevlådan. Huruvida det går att komma upp i de hastigheterna för en specifik fastighet måste man nog helt enkelt pröva sig fram till. Har man fått erbjudandet i bredlådan så försök lista ut vilken mast som telias och pröva själv. Ge inga pengar till Telia för en pajasinstallation, been there done that.

R
I ivp skrev:
Självklart ska ALLT Telia säger tas med rejäla spadtag med salt, däremot så är det nog så att de faktiskt har en utbyggd mast i närheten som fixar hastigheter > 30Mbit/s om man får erbjudandet i brevlådan. Huruvida det går att komma upp i de hastigheterna för en specifik fastighet måste man nog helt enkelt pröva sig fram till. Har man fått erbjudandet i bredlådan så försök lista ut vilken mast som telias och pröva själv. Ge inga pengar till Telia för en pajasinstallation, been there done that.
Du blandar ihop mig med @Lilla Yk Det är inte jag som överväger mobilt bredband, jag har fiber sedan många år tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.