Byggahus.se

Fast bredband via mobilnätet, hur bra är det

1. Q
    Medlem · 15 inlägg

qwarty

Medlem
    Vi har ett fritidshus på en ö i Stockholms skärgård. För närvarande använder vi mobilt bredband och jag tror att det är c:a 1 km till närmsta mast som är på en annan ö. Normalt duger det för oss, men ibland är uppkopplingen lite svajig. Eventuellt ska det installeras fiber på ön. Nu funderar jag över olika alternativ.

- Är det någon som har erfarenhet av fast bredband via mobilnätet? Är det likvärdigt med fiber när man surfar och ser på TV?

- Får man någon glädje av 5G om man använder mobilt bredband?

- Får man någon glädje av 5G om man använder fast bredband via mobilnätet?

2. P
    Husägare · Skåne · 93 inlägg

Picea

Husägare
    ”Fast bredband via mobilnätet”?
    Är det 4g-router du menar så tror jag inte vi kallar det för fast utan mobilt bredband. Det går inte att jämföra med fiber men har andra fördelar såsom just mobilitet till landet t.ex.

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 877 inlägg

harry73

bra på allt
    Fast bredband över mobilnätet är samma internet som du har i telefonen.
    Fördelen är att du kan ha en extern antenn och att man kan koppla den till en wifi-router (finns ofta inbyggd i modemet)

Får du fiber på ön, skulle jag inte tveka

• Laddar…
  4. Q
    Medlem · 15 inlägg

qwarty

Medlem
    Där Telia säljer "Fast bredband över mobilnätet" (Fixed Wireless Access FWA), bygger de ut kapaciteten i mobilnätet så att de garanterar att du får lägst 30 Mbit/s. Det blir också en fast installation till sommarstugan. Jag förstår att det är mycket mer begränsat än fiber, men man "får" inte fiber, installationen kostar minst 20 kkr medan för FWA kostar det 7-8 kkr. Sannolikt blir även internetavtalen dyrare.

Det jag försöker förstå är hur mycket mer nytta jag får med fiber än med andra lösningar.

• Laddar…
  5. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Det finns massvis med trådar här om detta och argument i båda riktningarna så att du verkligen kan bli övertygad om vad som är rätt, eller kanske inte...

Jag tror att de flesta är överens om att fiber är "bäst" men väldigt många tycker nog att en "radiolösning" duger bra. I framtiden "vet" ungefär hälften att "radiolösningar" helt kommer att ta över och fiber förpassas till museet. Den andra hälften "vet" dock att radio är dödsdömt när allt fler använder dessa lösningar och fiber är det enda som är framtidssäkert...

Jag föreslår att du letar runt här och försöker bilda dig en egen uppfattning för någon absolut sanning finns nog inte. Som vanligt "beror det på".

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 864 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Det man kan lägga till är väl att sådana garantier bör tas med en nypa salt..

7. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 528 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det undrar jag.
    Tror, utan att veta, att 100/10 Mbit/s via fiber är mycket billigare (och stabilare).

(Skall själv snart byta från ADSL 6/0,8 Mbit/s till 100/10 Mbit/s fiber)

8. M
    Medlem · 20 inlägg

Mamba

Medlem
    Jag har Telia fast bredband via mobilnätet,Telia garanterar 30Mbit annars får du byta, jag har normalt 50-60 ibland upp mot 100 sällan under 30.
    Jag kan inte få fiber så detta var bästa lösningen,antennen där simkortet sitter är 5G klar.

• Laddar…
  9. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Vad ska man byta till då?

10. M
    Medlem · 20 inlägg

Mamba

Medlem
    Du låser dig inte lämna tillbaka prylarna om det inte fungerar,internet får du via kopparnät,fiber mobilt eller sattelit sedan är det bara att välja vilket som är möjligt

11. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Jo, men vad är "garantin" värd, om det inte finns några alternativ?

Fiber och satellit är ju liksom inget man slänger ihop själv på en eftermiddag....

12. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 670 inlägg

pacman42

Medlem
    Mina föräldrar hade i sommarstugan (fibern är nu framdragen och installerad - aktiveras till våren) fast bredband via mobilnätet. Inte mycket nytta med det då de mätte hastigheten när sommarstugeområdet var tomt, medan det vid 20-tiden på kvällen sällan gick att få igenom ett mail ens. De blev erbjudna att byta, men till vad då? De kom från Net1 som hade exakt samma problem på kvällstid på sommaren.

Nu till våren är de fria och kan använda vilka tjänster som helst hur mycket som helst och det fungerar.

13. M
    Medlem · 20 inlägg

Mamba

Medlem
    Garantin är att du kan avsluta utan kostnad om det inte fungerar,du får prova helt enkelt

• Laddar…
  14. M
    Medlem · 20 inlägg

Mamba

Medlem
    Fast bredband via mobilnätet är en tjänst som Telia har kommit med i höst,första installationerna under hösten,är det den tjänst dina föräldrar har?

15. A
    Medlem · Stockholm · 875 inlägg

anis16

Medlem
    FWA är en ny tjänst från Telia och Telenor för att få till en kundbas för utrullning av 5G. Fördelen för operatören är att kostnaden för dedikerad bandbredd är betydligt lägre än över 4G.

Edit: FWA pratar med dedikerad mast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.