Byggahus.se

Fasskena med överlapp

1. E
    Medlem Nivå 3
    Halloj!

Jag har sett på flera fasskenor att de kan "monteras med överlapp" för att man skall kunna utöka med fler grupper utan mjukledare.

Jag fattar dock inte riktigt hur det skulle gå till och min nyfikenhet kan nog endast stillas av ett bildexempel eller en tydlig förklaring.

I mitt huvud så innebär överlapp att man måste vända en fasskena bak-och-fram men det käns ju bakvänt.. hehe.

2. L
    Bannad · Nivå 20
    Vad som menas med överlapp har jag inte hört eller sett något om , vad är det för central det talas om, gängsäkring eller automat

3. L
    Bannad · Nivå 20
    Kom på kanske vad du menade , sättes mellan den övre skenan och nästa rad , passar precis , automatcentral liten bild , klicka på bilden så blir den större , finns flera fabrikat

4. E
    Medlem Nivå 3
    Man kan läsa om det här: http://www.eldon.com/121840_Fasskenor-sv_SE-Fasskenor_for_dvargbrytare_mm.aspx eller här: http://www.gycom.com/docs/default-source/Documents-SE/gencat_sweden_2016_final_lr_new.pdf?sfvrsn=2

Det handlar om normapparater och jag tolkar det inte som att det är en sådan bygel utan att man kan skruva två fasskenor i samma apparat för "skarva" två kortare skenor till en längre.

Jag tolkar det såhär:
    Ex. Man har plats för tolv moduler i bredd men har endast apparater i sex samt en fasskena som täcker de sex.
    Man utökar med sex moduler till så att det blir totalt tolv moduler men man behöver bara lägga till en fasskena på nio moduler. Denna nya fasskenan överlappar den första så att det i de sista tre apparaterna av de ursprungliga sex sitter två fasskenor.

Men jag vet ju inte och jag fattar inte hur det skulle gå till.

5. L
    Bannad · Nivå 20
    Då får man vända den andra upp och ner , så den kommer att ligga under den första , samt att det kan bli problem med att få dom tajt i anslutning på säkringarna , går inte sätta två rätt , det blir även mycket trångt där då , att koppla in utgående grupper , och är inte riktigt enligt regelboken , men finns inget förbud , varför inte köpa en 12 som räcker

6. E
    Medlem Nivå 3
    Precis vad jag tänker.

Det hade jag gjort om det var en faktisk central som skulle utökas men det hjälper mig inte så mycket nu när jag bara vill förstå vad de menar med överlapp =)