3 815 läst · 16 svar
4k läst
16 svar
Fassäkring löser ut vid laddning av elbil
Sida 1 av 2
Hej,
Har den senaste tiden fått problem med att fassäkring löser ut under laddning av bilen.
Har lastbalansering och laddar på natten, så ingen hög elförbrukning.
Någon som har erfarenhet vad detta kan beror på, laddaren eller bilen?
Har en Kia e-niro.
Har fungerat under de 2 åren jag haft bilen/laddare, men problem den senaste månaden. Laddar med 11kW, och huset har 20A säkring.
Mvh
Ulf
Har den senaste tiden fått problem med att fassäkring löser ut under laddning av bilen.
Har lastbalansering och laddar på natten, så ingen hög elförbrukning.
Någon som har erfarenhet vad detta kan beror på, laddaren eller bilen?
Har en Kia e-niro.
Har fungerat under de 2 åren jag haft bilen/laddare, men problem den senaste månaden. Laddar med 11kW, och huset har 20A säkring.
Mvh
Ulf
Hur fort löser den ut?
Testa stäng av värmen och sätt på laddningen och se om proppen går.
Testa ladda bilen någon annan stans för att se om den funkar.
Förra vintern var mild.
Testa stäng av värmen och sätt på laddningen och se om proppen går.
Testa ladda bilen någon annan stans för att se om den funkar.
Förra vintern var mild.
Löser ut efter 1-3 timmar, löste ut igår -2 grader. Har inte laddat jätteofta på publika laddare men då har det fungerat.J Jaggatagga skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Är det huvudsäkringen som löser alltså?
Moderator
· Stockholm
· 52 293 inlägg
vad har du för värmesystem? har det gjorts några ändringar sedan senaste vintersäsongen?
Kan ju ha blivit ngt. fel med lastbalanseringen.
Kan ju ha blivit ngt. fel med lastbalanseringen.
Inte för att de är de som frågan gäller men varför ladda så snabbt? Jag gissar att batteriet har runt 60kwh.
Är bilen helt tom så tar det ca 6h att ladda med 11kw.
Men rimligen är det inte helt tomt där du ställer bilen.
Med 20a säkring har du barnen marginal på 4a, dvs har du nån värme som drar el så lär säkringen gå.
För nyfikenheten skull, vad är din sittkörsträcka per dag
Är bilen helt tom så tar det ca 6h att ladda med 11kw.
Men rimligen är det inte helt tomt där du ställer bilen.
Med 20a säkring har du barnen marginal på 4a, dvs har du nån värme som drar el så lär säkringen gå.
För nyfikenheten skull, vad är din sittkörsträcka per dag
Jag skulle utgå ifrån att du drar för mycket ström på fasen. Säkringar brinner långsamt med låg överlast. Du kanske drar 25-30A?U Ulf Åberg skrev:
Har du så att kan mäta med tång runt fasen? Testa stäng av värmen och se om det funkar ladda. Kör inte spis osv.
Ok, tack för input, tar nog dit en elektriker.J Jaggatagga skrev:
Du kan väl ställa in laddninngen i bilen att den ska gå lite långsammare, det brukar jag göra!U Ulf Åberg skrev:Hej,
Har den senaste tiden fått problem med att fassäkring löser ut under laddning av bilen.
Har lastbalansering och laddar på natten, så ingen hög elförbrukning.
Någon som har erfarenhet vad detta kan beror på, laddaren eller bilen?
Har en Kia e-niro.
Har fungerat under de 2 åren jag haft bilen/laddare, men problem den senaste månaden. Laddar med 11kW, och huset har 20A säkring.
Mvh
Ulf
Jag har en Hyundai Ioniq
Ukf, fick du ordning på problemet och vad var orsaken?U Ulf Åberg skrev:Hej,
Har den senaste tiden fått problem med att fassäkring löser ut under laddning av bilen.
Har lastbalansering och laddar på natten, så ingen hög elförbrukning.
Någon som har erfarenhet vad detta kan beror på, laddaren eller bilen?
Har en Kia e-niro.
Har fungerat under de 2 åren jag haft bilen/laddare, men problem den senaste månaden. Laddar med 11kW, och huset har 20A säkring.
Mvh
Ulf
Ikväll fick jag ett liknande problem. Två fassäkringar gick kort efter att frugan kommit hem och satt bilen på laddning (fungerat hur bra som helst i två år). Där och då reflekterade jag inte över bilen och efter att bytt fassäkringar (20A förbränningssäkring) så noterade jag att två av laddboxens automatsäkringar hade löst ut. Tyckte det var lite märkligt då jag kör med lastbalansering så även om vi körde både tvättmaskin och diskmaskin mm. så har det inte varit ett problem.
Slog på laddboxens säkringar igen och efter någon minut så löste en fassäkring ut och samma två automatsäkringar för laddboxen.
Tog ur laddkabeln ur bilen, bytte fassäkring igen och slog till laddboxens automatsäkring. Nu går allt igen så min slutsats är att det har med bilen att göra och inte något i huset. Frågan är bara vad och varför det uppstod nu? Bilen laddade fint igår.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 358 inlägg
Symptomet tyder på kortslutning mellan två faser. När du kopplar ifrån laddkabeln så bryts strömmen i laddstationen. Så felet kan finnas i laddsladden eller i bilen, troligen sladden. Typ 2-kontakterna på laddsladden är tydligen inte så täta mot vatten, så skruva upp och kolla.
Tack för svar Bo, ska undersöka detta då det varit ett jäkla regnande där jag bor.Bo.Siltberg skrev:
Uppdatering: Testade grannens bil och det fungerade bra. Testade min egen bil hos grannen och då gick deras säkringar så fel på bilen 😢 Ända positiva är att jag slipper kosta på en elektriker att komma ut och titta på det.W Webban79 skrev:Ulf, fick du ordning på problemet och vad var orsaken?
Ikväll fick jag ett liknande problem. Två fassäkringar gick kort efter att frugan kommit hem och satt bilen på laddning (fungerat hur bra som helst i två år). Där och då reflekterade jag inte över bilen och efter att bytt fassäkringar (20A förbränningssäkring) så noterade jag att två av laddboxens automatsäkringar hade löst ut. Tyckte det var lite märkligt då jag kör med lastbalansering så även om vi körde både tvättmaskin och diskmaskin mm. så har det inte varit ett problem.
Slog på laddboxens säkringar igen och efter någon minut så löste en fassäkring ut och samma två automatsäkringar för laddboxen.
Tog ur laddkabeln ur bilen, bytte fassäkring igen och slog till laddboxens automatsäkring. Nu går allt igen så min slutsats är att det har med bilen att göra och inte något i huset. Frågan är bara vad och varför det uppstod nu? Bilen laddade fint igår.