Kontruktionsfråga: behöver ett fasövervakningsrelä ligga bakom avsäkring eller kan den ligga direkt mot fasskenorna? Vill inte lägga bakom säkringarna för lasten (3-polig dvärg) då dvärgen kan användas vid avskiljning i detta fallet. jag har läst manualerna till ett par olika reläer men lite olika hur exemplerna ser ut, vissa ligger bakom säkring medan andra ligger direkt mot fas.

Jag tycker nog det är ett bra fall där man får gå på anvisningarna. Det du kan titta på är dock storleken på den säkring de kräver. Kanske duger din mätarsäkring.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Alla kretsar ska normalt skyddas mot alla förekommande överströmmar innan skada uppstår.

Skydd mot överlast bör inte behövas för ett övervakningsrelä då det väl knappast finns risk för överlast i en sådan krets (Så man kan nog hänvisa till 433.3.1 b eller d i elinstallationsreglerna)

Då återstår skydd mot kortslutning. Där kan man kika på 434.5.2. Kanske det redan är skyddat via överliggande skydd? Det går ju enkelt att kontrollera genom att ta reda på högsta och lägsta kortslutningsström.
Det kanske räcker så om inte tillverkaren anger annat. Deras anvisningar gäller ju före allt annat.

Bilagan 43D.1 anger också:

Anordningar för överlastskydd och kortslutningsskydd måste installeras i varje krets. Dessa skyddsanordningar behöver normalt placeras i början av varje krets. För vissa tillämpningar kan en av dessa anordningar för överlastskydd eller kortslutningsskydd avvika från denna allmänna regel under förutsättning att annat skydd fungerar.

Så man kan inte utelämna båda.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
På mitt jobb brukade vi tidigare sätta en trepolig dvärgbrytare före fasföljdsreläer. Logiken var att kopplingsklämmorna inte tog mer än 2,5 mm². Så om ett skåp var avsäkrat max 16A fick ett fasföljdsrelä vara utan egen dvärgbrytare. Senare har vi ansett att fasfelsreläet inte behövs för skydd mot överlast. Det finns helt enkelt ingen felfunktion på fasfelsreläet som kan orsaka överlast. Skulle det av någon outgrundlig anledning dra 25A så kommer det att brinna upp långt innan en 16A säkring löser. Kvarstår gör då skydd mot kortslutning av ledarna fram till fasföljdsreläet. Så riktigt vilken säkring som helst före skenorna är inte lämpligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.