1 504 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Fasadöppning för ny altandörr
Hello expertispanelen
Jag har byggt ett soldäck i söderläge, vid husgavel utan dörr.
Eftersom vi vill slippa gå runt huset för att komma ut till frukostsolen, tänkte jag öppna för en dörr direkt mot däcket/altanen.
I nuläget finns ett fönster precis perfekt placerat i ena ändan av däcket, och där tänkte jag mig dörröppningen då.
Det jag undrar är vad det kan tänkas kosta att anlita hantverkare för att utföra jobbet...någon som har koll mellan tumme och pekfinger? Materialet står jag för i så fall. Huset har träfasad.
Bygglov - krävs det fortfarande och om det redan är en "öppning" i fasaden i form av ett fönster?
Jag har byggt ett soldäck i söderläge, vid husgavel utan dörr.
Eftersom vi vill slippa gå runt huset för att komma ut till frukostsolen, tänkte jag öppna för en dörr direkt mot däcket/altanen.
I nuläget finns ett fönster precis perfekt placerat i ena ändan av däcket, och där tänkte jag mig dörröppningen då.
Det jag undrar är vad det kan tänkas kosta att anlita hantverkare för att utföra jobbet...någon som har koll mellan tumme och pekfinger? Materialet står jag för i så fall. Huset har träfasad.
Bygglov - krävs det fortfarande och om det redan är en "öppning" i fasaden i form av ett fönster?
Jobb kanske 10.000:- exkl material. eftersom det är så litet. Blir dyrare om du har radiator under fönstret och behöver ta bort det först. Se till att välja en snickare som hanterar det förhållandevis enkla plåtarbete som måste till.
Bygglov oavsett om det redan sitter ett fönster där dörrarna ska bli?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ja du behöver söka bygglov, det räknas som fasadändring.
Inget bygglov krävdes och jobbet kostade totalt 7 200 SEK med hålupptagning och dörrar färdigmonterade med foder och tröskel. Ej svartjobb.
Liknande trådar
-
Ny tjänst från Skatteverket för att beräkna avdrag för renoveringar och nybyggnation
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Forsäkring ved nybyggnad
Försäkringar -
Varför slocknar min nya lampa
Belysning -
Kan jag ingå nytt avtal med hantverkare innan det förra hävs?
Badrum -
Kontrollansvarig för nybygge - Norrtälje
Hustillverkare