T
  • Gilla
Casy
  • Laddar…
Är det någon som blir förvånad? Vem köper utomhusfärg på Jula?

vectrex skrev:
Det kan vara flera företag som säljer samma märke så det är kanske inte bara jula som är drabbade av en dålig leverantör.

O
Sen är själva testet väldigt omstritt... Jag är beredd att hålla med...

T
Nu blev jag nyfiken, på vilket sätt är testet omstritt?

Micro skrev:
Det kan vara flera företag som säljer samma märke så det är kanske inte bara jula som är drabbade av en dålig leverantör.
Menade inte att Jula skulle vara sämre än någon annan av lågprisskräpet.

Jula, Rusta, ÖoB, Cheapy osv...

Vissa saker är helt ok även fast dom är billiga, men utomhusfärg skulle jag aldrig handla där.

Har man otur finns det kanske någon vanlig färgaffär som har tagit in denna färg och döpt den i sitt egna varumärke och säljer den som ett lågpris alternativ.
Så tänkte jag mest..;)
Att jula och andra stora billighets affärer säljer den tänker ju alla på.:)

vectrex skrev:
Rimligtvis en massa människor, annars skulle ju produkten försvinna ur sortimentet :) Inget företag har råd att ha ett ptoduktlager som inte omsätts....

/S

• Gilla
Jakub Kollar
  • Laddar…
2010 godkändes 7 av 45 vid Folksams test. Så då fanns det mycket dålig färg på marknaden enligt dem. 2012 godkände de 15 st. Vad är då problemet? Vi och färghandlarna ska ta vårt miljöansvar. Vi ska förtvätta med miljövänliga produkter som inte har någon effekt utan kan använda såpa eller diskmedel istället. Efter allt miljövänligt förarbete ska vi måla på en produkt som möglar efter 6-24 månader och vi får starta om. Vid tredje tillfället har panelen eller staketet ruttnat och vi får ersätta med en ny produkt som måste skyddas med en miljövänlig produkt.
Att framställa alla produkter är inte heller miljövänligt. I bland var det bättre förr!

• Gilla
MissMegane
  • Laddar…
Ögnade igenom 2012 års testrapport.
Det är endast en parameter som styr utslaget/bedömningen huruvida en färg är "bra" el "dålig" enl testet. Det är mögelpåväxt efter två års exponering ute i svenskt väder. Ingen annan parameter hinner ge utslag på dessa två år.

Det andra som kan utläsas är att fukt, (och förmodligen värme), är den styrande parametern för möglet. Dvs ju längre västerut och söderut i landet man bor desto större problem med mögel kan man få.

Jag kan tänka mig två faktorer som påverkar mögelpåväxten.
1). Någon el några komponenter i färgen gör den giftig i torkat tillstånd.
2). Ytans struktur/täthet påverkar hur lätt det är för mögel att växa fast, alt hur lätt det är för smuts att fastna på fasaden/färgen. (Smuts är möglets mat.)

Tyvärr säger testet inget om alla övriga faktorer som har betydelse vid val av fasadfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.