personstar

fasadbyte - puts eller trä -vad heter panelen?

345 läst  6 svar

  1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

    har ett funkishus från 39, ursprungligen reveterad putsfasad som utsmyckades med mindre vackert fasadtegel på 60 talet (på 60 talshus är tegel mycket vackert, på mitt trettiotalshus mindre vackert). Tegelfasaden har nu börjat spricka i fogarna och det är dags att ta ner teglet och byta ut mot puts eller trä. Puts har fördelen att det garanterad blir fint och att det är relativt underhållsfritt. Nackdelen är att det är dyrt att sätta upp i jämförelse med en träpanel och så är jag lite orolig för hur det kommer att hålla. Huset ligger utsatt för sydvästvinden och är väldigt rörligt, när det blåser kan man ana hur svajar lite och jag är rädd att det skall uppstå sprickor i putsen pga dessa rörelser. Har fått för mig att en kalkputs tål rörelserna bättre, spec mot en vassmatta men vill samtidigt gärna ha en tunn isolerskiva efterom huset är oisolerat. Dessutom har tidigare ägare bytt fönster så det finns gränser för hur mycket byggnadsvård jag vill ägna mig åt när resultatet aldrig blir hundra utan nya retrofönster.

    Så.... Jag funderar på en liggande träpanel. Har vandrat runt i södra Ängby för att få lite funkisinspiration och hittade denna liggande träpanel som jag även funnit i tex Saltsjöbaden. Jag har hört talas om en sk Ängbypanel men hittar ingen information om hur det ser ut eller hur profilen på planket ser ut.
    Är det ngn som vet vad den kallas och hur den sätts upp och jag tar också gärna emot initierade åsikter om dess fördelar / nackdelar.

    som kuriosa kan jag också lägga till att jag faktiskt är en av få som fått ut ngt av av anticimex och svensk fast dolda fel försäkring. Efter ett och halvt års lågintensivt mailande fick vi ut en 75 000 som tröst för att vi måste byta ut fasadteglet. Det går alltså, men jag tror nog att stjärnorna stod rätt just den dagen.
     
  2. J
    Medlem · Nivå 16
    Det är en form av fasspont. Jag har dock aldrig sett den förut så den är nog inte standard. Det är inga problem att specilbeställa panel. Man fräser dem i ett moment, så till ett helt hus blir inte merkostnaden särskilt stor. Hyvleri, mindre sågverk eller specialsnickeri ska du leta efter.
    I din situation kan man fundera över om det är värt besväret och kostnaderna att tilläggsisolera huset? Ett funkishus från -39 har antagligen en yttervägg som består av tretumsplank, dvs 75 mm massivt virke. Det motsvarar ca 25 mm mineralull i isoleringsförmåga. Den ytterligare isolering som kan bli aktuell är inte stor. Jag skulle nog satsa på att väggen blir tät, kolla drevningen av fönstren, och satsa på en så snygg och underhållsfri fasad som möjligt.
     
    Nils82 gillar
  3. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar Justus,

    angående isoleringen är det en intressant synpunkt. Vi har väl lutat mot en tunn isolerskiva men det har varit under förutsättning att resultatet ser bra ut och det är inte helt lätt att räkna ut hur väggen borde ligga i förhållande till tak, fönster och den murade oisolerade souterrängkällaren som jag vill isolera utvändigt och därefter putsa om.
    Frågan är om källaren måste isoleras? ja, jag tror det. Den är under omvandling från 30 talsstandard dvs lågt i tak och helt oisolerat till att bli ny entré och extra sovrum i den del som ligger ovan jord. Under vintern har jag grävt ur 70 cm, och därefter isolerats och lagts golvvärme och fått ny takhöjd 235-240. Baksidan som ligger under jord skall dräneras om nu i vår och källarväggarna under jord isoleras utvändigt och då känns det också rimligt att isolera den delar av källarväggarna som ligger ovan jord.

    Optimalt återfår huset det ursprungliga takutsprånget och fönster hamnar +-5 cm från fasadlivet och källaren hamnar ett par cm in från fasadlivet men jag misstänker att om jag isolerar källaren så kommer den hamna utanför fasadlivet. Jag tror dock att det inte sticker ut lika mycket som om takfoten eller fönster hamnar konstigt i förhållande till fasadlivet.
     
  4. H
    Medlem Nivå 1
  5. J
    Medlem · Nivå 16
    Du har helt rätt i att taksprång och fönsterdjup är de viktigaste detaljerna för att en utvändig tilläggsisolering skall bli lyckad. Jag tyckte din sektionsskis såg bra ut. Är huset från Svenska trähus i Tranås kring 1941?
     
  6. H
    Medlem Nivå 1
    Huset byggdes av förra ägarens pappa som var snickare. Jag är osäker på hur det byggdes, om det var via svenska trähus, huset är från 39. Tranås ligger dock inte långt bort så det är inte omöjligt. Vad är det som fick dig att tänka svenska trähus. Berätta gärna, låter spännande. I övrigt så har jag i alla fall varit kontakt med en ägare till ett hus med likadan liggande fasad som på bilden men han var inte bekant med typen trots att det var hans barndomshem som förmodligen föräldrarna byggde en gång i tiden. Fick ett långt också mycket uttömmande svar från Stadsbyggnadskontoret i Stockholm på samma fråga, de visste dock inte heller så mitt sökande får fortsätta med ett samtal till S-Ängby.

    Annars, har du några synpunkter eller erfarenheter när det gäller val av fasad i övrigt Justus, revetering vs trä. Har jag fog för att vara lite bekymrat över att lägga ett lager puts på mitt hus som svajar som en flaggstång i vinden på denna utsatta plats? Om, vilket jag som det ser ut nu troligen gör, väljer trä - vad hade du valt för typ av liggande panel? Det måste ju inte vara just den som finns på bilden, enklare att kunna använda en vanligare profil.
     
  7. J
    Medlem · Nivå 16
    Jag har sett ganska många av dem. De var mycket vanliga.
    Jag tycker att den hustypen ska ha putsade fasader. Det finns moderna system där putsen ligger på en dränerande mineralullsskiva. Väldigt populärt för nybyggda flerbostadshus. De är värda att kolla upp.
    När det gäller träfasader har ju liggande panel ingen riktig tradition i Sverige. En fördel med liggande är dock att det hjälper till att trolla bort känslan av höjd, vilket kanske kan vara aktuellt i ditt fall. När man ska köpa så mycket panel som går åt till ditt hus kan man få den fräst i vilken profil som helst. Det viktiga är egentligen att satsa på hög virkeskvalitet. Allra bäst är norrländsk gran. Den är extremt tätvuxen vilket leder till små rörelser. Färgen sitter mycket längre. Oberoende om du vill ha liggande eller stående så bör det vara någon typ av fasspont. Större fas vid liggande.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: