Hej!

Jag har haft en byggare här som bytt tak och satt ny panel på garaget. Spiken som skjutits med spikpistol är nedsänkta i panelen. En kollega berättade för mig att det inte är så man ska göra, att spikhuvudet ska linjera med panelens yta, och att det nu är risk för extra fuktansamling men även att det blir synliga färgskillnader när jag sedan målar garaget. Idag är panelen fabriksgrundad.

Detta är ju omöjligt att åtgärda. Frågan är nu om jag ska reklamera arbetet eller är detta inom marginalerna?
Vad säger ni, behöver jag vara orolig?

Vill inte vara en jobbig kund men vill ändå att det blir korrekt gjort.

Tack på förhand!

• Ny panel på garaget med nedsänkta spikhuvuden som kan leda till fukt och färgskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymonterad panel på garage med nedsänkta spikhuvuden som syns tydligt.
    Skapa konto
På ett garage och du vill inte vara jobbig - släpp det i så fall. Fast det är dubbelfel. Både pistol som sliter av fibrer istället för att pressa isär dem och sedan alldeles för hårt iskjutna.

• Gilla
Lille Lars och 3 till
  • Laddar…
Vilken pistol drar isär?

D Derbyboy skrev:
Vilken pistol drar isär?
Hep tänker nog på en sådan här:thinking:
Titanhammare med slät trähandtag och märkt med Stiletto-varumärket.
Skapa konto

• Gilla
ujh och 5 till
  • Laddar…
Jag kommer köra med spikpistol, d-skalle. Kanske inte optimalt men men

• Gilla
Ore och 2 till
  • Laddar…
S
Helst ska spikhuvudet vara jäms med panelen, alltså inte som på din bild. Vill man använda spikpistol så bör man ställa in pistolen så lite av spiken sticker ut som man sedan slår ner med en hammare. Jag har ett svagt minne av att det ska vara på det viset så vatten inte kan samlas där... Men ifall det blir någon nämnvärd skillnad vet jag inte.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hep tänker nog på en sådan här:thinking:
[bild]
Japp. Jag har fått lära mig att det är det rätta. Hur stor skillnad har jag ingen aning om, men då jag inte äger någon pistol ser jag till att känna mig duktig när jag spikar med hammare.

• Gilla
wikens och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag har fabriksspikad panel från -74 och den är tamigfan värre spikad än din och det är 0 tecken på problem. Nu är det rätt mycket färg i mina då huset bytt färg en gång så jag vet inte exakt hur det såg ut som nytt. Tycker du det är fult men inte vill va till besvär så kan du föreslå ett litet prisavdrag och ta på dig själv att dutta i lämplig fog i hålen innan målaren.

Med korrekt inställd spikpistol blir det bra men man får räkna med att ett antal behöver nått extraslag med hammaren.

https://www.byggahus.se/forum/threads/handspika-eller-spikpistol.419070/#post-4250587

Redigerat:
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Estetiskt så tycker jag att det är okej, det var mer om jag behöver oroa mig för sprickor eller missfärgningar eller dylikt när fasaden målas.

• Gilla
Jjjonas5420 och 1 till
  • Laddar…
Det går utmärkt att spika med spikpistol, nog lite lättare med hel skalle. Sen går nån spik in lite djupare och nån får man dlå lite på men det är väldigt få.

Har spikat hela vårt hus så samt friggeboden. Kör järnvitriol så det var viktigt att det blev bra då spiken syns

H hastish skrev:
Hej!

Jag har haft en byggare här som bytt tak och satt ny panel på garaget. Spiken som skjutits med spikpistol är nedsänkta i panelen. En kollega berättade för mig att det inte är så man ska göra, att spikhuvudet ska linjera med panelens yta, och att det nu är risk för extra fuktansamling men även att det blir synliga färgskillnader när jag sedan målar garaget. Idag är panelen fabriksgrundad.

Detta är ju omöjligt att åtgärda. Frågan är nu om jag ska reklamera arbetet eller är detta inom marginalerna?
Vad säger ni, behöver jag vara orolig?

Vill inte vara en jobbig kund men vill ändå att det blir korrekt gjort.

Tack på förhand!
Spikpistolen är fel inställd avseende spikdjup, klantigt, men i praktiken inget problem.

Däremot ser det ut som att spikarna går både genom lockpanelen och bottebrädan. Det är däremot ett fel, brukar resultera i spruckna brädor då brädorna rör sig.

• Gilla
Nobo och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Spikpistolen är fel inställd avseende spikdjup, klantigt, men i praktiken inget problem.

Däremot ser det ut som att spikarna går både genom lockpanelen och bottebrädan. Det är däremot ett fel, brukar resultera i spruckna brädor då brädorna rör sig.
Ajdå det låter inte bra. Både bottenbrädan och locket är 120 mm breda så det är förmodligen så att spikarna går igenom båda lagren.

Rickard.
H hastish skrev:
Ajdå det låter inte bra. Både bottenbrädan och locket är 120 mm breda så det är förmodligen så att spikarna går igenom båda lagren.
Har också läst att det inte är rätt. Mitt garage verkar dock inte bry sig så jag tänker inte säga åt den att den är fel ;)

Jag har 95 botten och 120 lock och iallafall 90% av spikarna går nog igenom båda. Troligtvis är bottenbrädorna inte jättesnygga överallt där bakom men det bryr jag mig inte om direkt.

• Gilla
Jpandreas
  • Laddar…
H hastish skrev:
Det är en stor risk att det kommer att spricka på många ställen till nästa år. Men det är inte säkert det blir så. Beror på hur torrt det är idag, fuktbelastningen mm. En lite fördel är att det är "bara" 120 mm breda brädor, då rör det sig inte lika mycket.

Har en kompis som fått sin fasad spikad på det sättet och söderfasaden är katastrofal. Mest har lockbrädorna spruckit pga att det är spikat så nära kanten, precis som ditt.

Klantigt av din snickare, se till att du får bra garantier eller att det blir åtgärdat.

• Gilla
Gladsheim
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det är en stor risk att det kommer att spricka på många ställen till nästa år. Men det är inte säkert det blir så. Beror på hur torrt det är idag, fuktbelastningen mm. En lite fördel är att det är "bara" 120 mm breda brädor, då rör det sig inte lika mycket.

Har en kompis som fått sin fasad spikad på det sättet och söderfasaden är katastrofal. Mest har lockbrädorna spruckit pga att det är spikat så nära kanten, precis som ditt.

Klantigt av din snickare, se till att du får bra garantier eller att det blir åtgärdat.
Man tar ju in yrkesfolk just för att det ska göras rätt, och billigt är det inte... Ja visst har det spruckigt på en del ställen. Min tanke var att trycka i lite lim och tvinga ihop dessa småskador men inte att det kommer en mängd helt nya sprickor framöver...

• Träpanel med sprickor under en horisontell bjälke, indikerar skador i byggprojekt.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.