Hallå,
Fråga angående öppen fasad.
Till exempel från Dupont Tyvek UV Facade:

Skematisk illustration av en väggsektion med etiketter för ångspärr, isoleringsmaterial, UV-fasad och yttre beklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är rädd att om du bygger det så kommer detta att vara ett perfekt hotell för insekterna. Plus att jag inte kunde hitta sådana vindskydd till salu som Dupont Tyvek UV Facade eller Icopal Windy Facade.
Vad tycker du om att stå 28x120 mm ytterpanelbrädor med 3 mm mellanrum och använda två lager vindskydd (t.ex. Mataki W10), så här:

Illustration av väggkonstruktion med yttre panelbrädor, luftningsläkt, vindskydd och isolering.
Skapa konto

Sektionsdiagram som visar uppbyggnad av ett golv med måttangivelser på varje lager.
Skapa konto

Jag känner att detta kan anses likna att använda lockläktspanel bakom ytterpanelen, som här:
https://www.traguiden.se/konstrukti...ng/utvandig-bekladnad/staende-utvandig-panel/
stomkompl-staende-panel-bild1-v08_luft.png
Vad tror du?

Stort tack för din feedback :)

några åsikter?

är detta bra eller är det helt fel, några åsikter tack?
Illustration av väggkonstruktion med ytterpanelbrädor, spikläkt, vindskydd och isolering.
Skapa konto

N nra skrev:
är detta bra eller är det helt fel, några åsikter tack?
[bild]
Varför dubbla 'windy'?

F fribygg skrev:
Varför dubbla 'windy'?
Jag skulle vilja lämna 3 mm hålrummet mellan panelerna. Andra vindskydd skulle förhindra att insekter och fukt tränger in under panelerna

N nra skrev:
Jag skulle vilja lämna 3 mm hålrummet mellan panelerna. Andra vindskydd skulle förhindra att insekter och fukt tränger in under panelerna
Att sätta panel med en spiks mellanrum är inte ovanligt, men att ha dubbla vind dukar är nått jag aldrig provat eller sett användas, luftspalten du ritat gör att ev slagregn som kommer in ventileras bort och den yttre vindduken behövs inte.

F fribygg skrev:
Att sätta panel med en spiks mellanrum är inte ovanligt, men att ha dubbla vind dukar är nått jag aldrig provat eller sett användas, luftspalten du ritat gör att ev slagregn som kommer in ventileras bort och den yttre vindduken behövs inte.
Ja, jag hittade några alternativ online med det speciella vindskyddet. Men dessa vindskydd är inte till salu i Sverige.
Plus att huset ligger i skogen, så jag är rädd för alla möjliga incester som kommer att vara glada att bo innanför fasaden :thinking:

N nra skrev:
Ja, jag hittade några alternativ online med det speciella vindskyddet. Men dessa vindskydd är inte till salu i Sverige.
Plus att huset ligger i skogen, så jag är rädd för alla möjliga incester som kommer att vara glada att bo innanför fasaden :thinking:
Det har byggts hus med stående panel i hundra år, om man stryker väggen med slamfärg eller lämnar den obehandlad brukar virket hålla utan några problem och insekter är sällan något man behöver oroa sig för.

På 1800 talet brädfodrades många timmer hus och de står ofta kvar än i dag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
okej, jag kanske övertänker det :)

I mina ögon ser det ut som ett sånt där arkitektpåhitt som det bara blir elände av. Hölador och båthus och vedlider kan man ha gles brädslåning på men inte på ett boningshus eller någonting annat isolerat.

Det finns en orsak till att locklistpanel ser ut som den gör. Man spikar ribborna med en fyratumsspik mitt i springan mellan bräderna. Då kan de svagt spikade bräderna som alltid vänds med kärnsidan ut och helst med rotändan upp röra sig fritt och koppas bäst de vill utan att spricka där de sitter fastklämda bakom ribborna.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
N nra skrev:
Finns all anledning att vara rädd för incest innanför fasaden. :rofl:. Kunde inte låta bli.
Insekterna hittat nog bo ändå, så om du är rädd för det sk du inte bo i skogen.

• Gilla
nra
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I mina ögon ser det ut som ett sånt där arkitektpåhitt som det bara blir elände av
Tack för ditt svar.
Kan du förklara, vad som kan gå fel?

N nra skrev:
Tack för ditt svar.
Kan du förklara, vad som kan gå fel?
Allt kan gå fel, men väljer du traditionella beprövade matrial och metoder är nog risken mindre än om du börjar experimentera med nya oprövade

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Ja. Du har rätt

Jag tog redan vissa risker med att välja otraditionella sätt. Det finns ingen återvändo nu :rolleyes:

Här är en bild på mitt hus
Hus under konstruktion på stålstativ med synlig stomme och omgivande natur.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
FiWi och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.