Byggahus.se

Fasad med järnvitriol, järnvitrol

1. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 779 inlägg

nino

Renoverare
    Skulle naturligtvis ha skrivit " bryta ner ytan på träet väldigt snabbt"
    Istället för att väder och vind ska göra ytan grå så bryter JV ner ytan och man får samma resultat fast betydligt fortare

• Laddar…
  2. D
    Medlem · 1 959 inlägg
    Avgörande hur snyggt silvergrått trä blir beror beror på hur solen ( och jag tror regn och vind) kommer åt. Under takutsprång som skyddar tar det väldigt lång tid. En altal som ligger horisontellt blir vackert grå på 2 somrar.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · Kalmar · 27 inlägg

Hussematte

Medlem

4. H
    Medlem · Kalmar · 27 inlägg

Hussematte

Medlem
    Jag blandade i trätjära och fick fram en brun färg, inte alls silvergrå, men hållbarare

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 12 inlägg

jvhavshus

Medlem
    Regn och vind påverkar också, skall bli intressant att följa med hur vårt nybyggda hus kommer börja skilja sig på sol och havssidan mot söder/sydväst jäntemot skuggsidan mot norr. Redan nu ser man hur mycket snabbare fasaden har grånat där sol/vind/vatten ligger på dagarna i ända.

Ett exempel på nedbrytningen som nåmndes tidigare : på Norrsidan får man stickor i fingrarna när man smeker panelen (finsågat panelvirke som rekommenderas för Järnvitrol)

på sydsidan är panelen redan slät, inga stickor fastnar i handen. Detta redan efter 3-4 månader. Järnvitrol+silverbetslösning användes bild nedan från sydsidan

Här syns även väldigt bra varför det är viktigt att täcka in hussockeln ordentligt för att undvika rostfläckar! Visst det går att få bort men man vill ju undvika onödigt arbete :)

6. B
    Medlem · 162 inlägg
    Hur mycket blandade du i?
    Ja gillar inte den gröna färg, nästan som tryckat virke, som jag sett att det blir på en del hus. Vill gärna ha att färgen går mot det brunare.
    Något annat tips till mig?

7. D
    Medlem · 1 959 inlägg
    En del har bladat i kopparvitriol och det ger en skarp grön färg, helt onödigt. Om du är orolig så behandla inte alls.

8. G
    Lösvirkesbyggare · Ångermanland · 3 413 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Är inte det motsägelsefullt?
    Varför kombinera ett ämne som påskyndar nedbrytningen av ytan (järnvitriol) med ett ämne som skyddar ytan (tjära)?
    Tjära är ett utmärkt ämne för behandling/skydd av en träfasad, men att tillsätta järnvitriol till tjäran bör inte tillföra något?

Det finns ju förvisso Tjärvitriol att köpa färdigblandat, men som jag fattat det så handlar det om en tjära med grått pigment, dvs den innehåller inget järnvitriol trots att namnet antyder det.

Obs, se inte ovanstående som kritik, jag är ingen expert på området, jag försöker snarare inleda ett resonemang kring vad iblandning av järnvitriol i tjärbaserade blandningar kan ge för effekter.

• Laddar…
  9. D
    Medlem · 1 959 inlägg
    Du tänker på Auson Tjärvitriol. Den heter väl så för att resultatet blir väldigt likt järnvitriol men kanske lite gråare. Till skillnad från järnvitriol finns här ju en skyddseffekt av tjäran. Nypåstruken ger den brun nyans som bleknar snabbt. Mitt hus är behandlat med järnvitriol men all nybyggnation, friggebodar, växthus är med Tjärvitriol och resultatet är mycket lyckat. Växthusvägg behandlad med Tjärvitriol för 2 år sedan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    98D713D1-29EB-4217-99FE-35086A23243B.jpeg

10. G
    Lösvirkesbyggare · Ångermanland · 3 413 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Ja. Men den produkten innehåller inget järnvitriol om jag fattat det hela rätt, trots att namnet antyder det.
    Det verkar för övrigt vara en mycket bra produkt som erbjuder ett skydd för fasaden och resultatet på din bild är ju mycket snyggt.

Det jag främst funderade över i mitt förra inlägg var resultatet av att blanda järnvitriol och tjära, och om det öht finns någon mening med en sådan blandning?

11. D
    Medlem · 1 959 inlägg
    Tror att det är feltänkt

12. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 779 inlägg

nino

Renoverare
    Gör inte kopparvitrolen att det blir brunt, åt det brunare hållet? Det har jag för mig...

Blanda gärna och låt stå till dagen efter innan man sprutar på

13. R
    Hobbysnickare · Arvslindan · 301 inlägg

Revoman

Hobbysnickare
    Redigerat 3 aug 18:20
  14. J
    Medlem · 7 240 inlägg
    Lite beroende på om det är hyvlat och färskt virke i panelen, det finns träsyra i panelen den kan ställa till det.
    Kan bli lite grönare i början men går över i mörkare senare, kam ta lite tid, det är inget som blir direkt utan kanske nästa år.

15. R
    Hobbysnickare · Arvslindan · 301 inlägg

Revoman

Hobbysnickare
    Är ganska rå yta så det är inte hyvlat. Får ge det mer tid bara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.