Fasad med järnvitriol, järnvitrol

148k läst  277 svar

1. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Lite dåligt med svar eller kommentarer här. Är det så att de flesta låter snickaren hantera virket och materialet själva, och därför inte har en uppfattning?

Vi har nu beställt virke till vår fasad vilket blev norrlandsgran i dimensionerna 22x70/95/120 som ska blandas på fasaden. Relationen blir 3:2:1 dvs färre av den bredare sorten. Vi tror det kommer bli kanon!

2. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Jag skulle också villja dela med mig om ett litet experiment, för det är få som beskriver just hur deras behandling bestod av. Vi testade nyligen tre olika ”recept” med järnvitriol, kopparvitriol & silverbets. Alla med en liten skvätt såpa.

1. Obehandlad (vänster)
    2. Järnvitriol + silverbets
    3. Järnvitriol + kopparvitriol
    4. Järnvitriol (höger)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5EA71EF2-C1C4-4ED4-A255-21E658786C52.jpeg

Resultatet efter ett par veckor är att silverbetsen givit störst störst effekt (väntat) men att kopparvitriolen tillsynes knapp gjort nått. Dock är koncentrationen väldigt liten (30g på 10 liter). Testet gjordes på ”vanligt byggmaxvirke” som penslades med lösningen på den hyvlade sidan. Tyvärr är vi lite sent ute med själva testet eftersom vi får virket om en vecka, men än sålänge känns det som att det räcker med enbart järnvitriolen. Är det någon som använt kopparvitriol och fått någon effekt?

Mvh Andreas

3. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Nu har vårt virke kommit och man kan lätt säga att det är skillnad på virke & virke!

Överst på bilden ytterpanel från byggmax, underst senvuxen gran från norrland... dessutom i den dimension jag sökte!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4B7A9F3E-99DE-47E4-9467-F283EA584130.jpeg

Mvh Andreas

4. F
    Medlem Nivå 2
    Skaplig skillnad ... Det ser lovande ut! Vi går i samma banor som ni. Har du lust att dela med dig av priset på virket från Norrland?

5. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Jag kollar & återkommer imorgon med priserna från de två leverantörerna vi valde mellan!

• Laddar…
  6. N
    Medlem Nivå 4
    Hej,
    Jag håller på att planerat inför ett husbygge och är inne på panel med järnvitriol. Har ögnat i genom denna fantastiska tråd och hittat lite olika bud om vad man behöver täcka första tiden.

Vi ska ha fönster och dörrar med grå aluminiumutsida. Tak och bleck i samma kulör. Min plan är att täcka grunden men inte fönster och plåtar. Att täcka alla plåtdetaljer känns inte hållbart då vi ska ha ett tak som ansluter mot en högre yttervägg, vilket innebär att både ståndskivor och det lägre taket skulle behöva täckas.

Är detta tillräckligt? Har någon fått missfärgningar som inte gick att tvätta bort på plåtar eller fönster med lackad aluminium?

Tack på förhand!

7. Alnervik
    Nybyggare Nivå 1
    Det är lugnt att inte täcka fönster. Jag gjorde inte det och det kom en hel del järnvitriol på fönster och fönsterbleck då jag sprejade på lösningen. Jag var lat och torka inte bort fläckarna direkt utan efter ett par dagar i sol, och alla fläckar gick att få bort med trasa med vatten

8. N
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar. Det lutar starkt mot att endast täcka grunden.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: