Hej!
Om man vill fasa av en kant till en oval form, alltså som en avrundningsfräs fast inte med en cirkulär radie utan oval, finns det något trick för att få till det? Typ 1 cm hög (b i bilden) radie och ca 2 cm bred radie (a i bilden) på ovalen. Eller är det bara hårt arbete med en rasp/fil/sandpapper efter någon slags mall som gäller? Jag anar att det kommer att se väldigt ojämnt ut (för att det kommer att bli väldigt ojämnt) om jag försöker göra det på frihand...
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
Medlem · Skåne · 669 inlägg 27 jan 09:54
-
27 jan 10:34 #2
Du får leta efter en lämplig profilfräs, något i den här stilen borde väl fungera:
https://ernstp.se/butik/maskintillb...lfras-d-53-mm-l-15-mm-r-8-mm-tl-64-mm-s-8-mm/
"Ellipsprofilfräs" verkar vara ett bra ord att söka efter. -
27 jan 10:39 #3
-
Medlem · Skåne · 669 inlägg 27 jan 11:3027 jan 11:30 #4
Tusen tack, jag får se om jag lägger så mycket pengar för det här lilla jobbet, någon borde starta en uthyrning av fräsverktyg...
-
Medlem · Skåne · 669 inlägg 27 jan 11:3327 jan 11:33 #5
-
28 jan 08:42 #6
- Laddar…
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.