Byggahus.se

Fasa kant i oval form, något bra trix för det?

1. Andreas Lundgren
    Medlem · Skåne · 669 inlägg
    Hej!

Om man vill fasa av en kant till en oval form, alltså som en avrundningsfräs fast inte med en cirkulär radie utan oval, finns det något trick för att få till det? Typ 1 cm hög (b i bilden) radie och ca 2 cm bred radie (a i bilden) på ovalen. Eller är det bara hårt arbete med en rasp/fil/sandpapper efter någon slags mall som gäller? Jag anar att det kommer att se väldigt ojämnt ut (för att det kommer att bli väldigt ojämnt) om jag försöker göra det på frihand...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2023-1-27_9-53-31.png

2. jac
    Medlem · Skåne · 3 354 inlägg

jac

Medlem
  3. P
    Medlem · 122 inlägg

Pettman

Medlem
    Ta dig nära med rasp eller hyvel och fila sedan till en specialsickling för att få profilen lika överallt är ett sätt.

4. Andreas Lundgren
    Ellips/oval, så nära jag var men ändå så långt ifrån! :D Tusen tack, jag får se om jag lägger så mycket pengar för det här lilla jobbet, någon borde starta en uthyrning av fräsverktyg... :thinking:

5. Andreas Lundgren
    Ja, det är kanske lättare och inte så dyrt. Kanske jag helt enkelt kan göra en profil i trä och limma grovt sandpapper på insidan istället för sickel, jag vet inte ens var jag skulle börja för att få till en vass sickel med rätt profil...

6. P
    Medlem · 122 inlägg

Pettman

Medlem
    Kasserat sågblad, rita ut önskad ellips, fila till linjen. Kan vara idé att göra grovformningen med plåtsax eller bågfil.

• Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.