Hej, har ett märkligt problem enligt elektrikern.

Jag har en lampa i min trappa upp till ovanvåningen, med en strömbrytare uppe, samt en nere, bägge till samma lampa.

Innan när jag tände uppe, kunde jag släcka nere och tvärtom, aldrig varit några konstigheter, jag tände nere, gick upp, släckte uppe.

Nu när elektrikern bytt dessa ”trappkopplingar” så går det endast tända på bägge, tänder jag uppe går det inte släcka på den där nere och tvärt om,

I strömbrytaren uppe har jag följande, en fas(svart) en till svart som elektriker säger går till uttaget precis under, en vit samt en brun sladd,

I uttaget nere har jag en svart (fas) brun och vit.

När vi mäter har vi fas både uppe och nere hur vi än gör, konstant fas.

Inget annat är ändrat mer än att strömbrytarna är bytta. Även bytt tillbaka till dom gamla med samma fel.

Blir galen! Tjocka jag vill gärna ej behöva gå upp och släcka när man tänt där,,

Tacksam för svar 🙏🙏

Mvh Simon

Elektriker?
Tillåt mig tvivla.

D Dilato skrev:
Elektriker?
Tillåt mig tvivla.
Varför då tänker du?

Bästa svaret

S Simon_krontorp skrev:
Hej, har ett märkligt problem enligt elektrikern.

Jag har en lampa i min trappa upp till ovanvåningen, med en strömbrytare uppe, samt en nere, bägge till samma lampa.

Innan när jag tände uppe, kunde jag släcka nere och tvärtom, aldrig varit några konstigheter, jag tände nere, gick upp, släckte uppe.

Nu när elektrikern bytt dessa ”trappkopplingar” så går det endast tända på bägge, tänder jag uppe går det inte släcka på den där nere och tvärt om,

I strömbrytaren uppe har jag följande, en fas(svart) en till svart som elektriker säger går till uttaget precis under, en vit samt en brun sladd,

I uttaget nere har jag en svart (fas) brun och vit.

När vi mäter har vi fas både uppe och nere hur vi än gör, konstant fas.

Inget annat är ändrat mer än att strömbrytarna är bytta. Även bytt tillbaka till dom gamla med samma fel.

Blir galen! Tjocka jag vill gärna ej behöva gå upp och släcka när man tänt där,,

Tacksam för svar 🙏🙏

Mvh Simon
Elektriker har väl kopplat som vanlig trappkoppling när det förmodligen är sparkoppling

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Simon_krontorp skrev:
Varför då tänker du?
En elektriker vet exakt hur en så simpel koppling som trappkoppling fungerar (även jag som ren amatör vet precis) så att det inte fixas enkelt visar att det kan inte vara en utbildad elektriker (eller så är det en oduglig sådan).

Magnus E K
Det finns en variant av ej tillåten trappkoppling där brytarna används för att växla mellan fas och nolla så att lampan får antingen fas - nolla, två nollor eller två faser (samma fas). Fungerar så länge som brytaren växlar utan att tillfälligt sluta åt båda hållen men är alltså inte och har troligen aldrig varit godkänt. Om du hade en sån koppling går det inte att göra om den till en godkänd (med bibehållen trappfunktion) utan att dra i en extra ledare.

Någon som har en lösning istället för att klanka ner på elektrikern?🤩

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det finns en variant av ej tillåten trappkoppling där brytarna används för att växla mellan fas och nolla så att lampan får antingen fas - nolla, två nollor eller två faser (samma fas). Fungerar så länge som brytaren växlar utan att tillfälligt sluta åt båda hållen men är alltså inte och har troligen aldrig varit godkänt. Om du hade en sån koppling går det inte att göra om den till en godkänd utan att dra i en extra ledare.
Förstår, det är ett mycket gammalt hus, slutat den föregående funktionen fungera när man byter strömbrytare?

Jag behöver alltså dra nya ledningar i väggarna?

S Simon_krontorp skrev:
Någon som har en lösning istället för att klanka ner på elektrikern?🤩
Antingen ska vit eller brun beroende på vilken som är mellantråd kopplas in på L på strömställaren

Nu funkar det igen med hjälp av ert ”s
J J-banan skrev:
Elektriker har väl kopplat som vanlig trappkoppling när det förmodligen är sparkoppling
googlade på sparkoppling, nu funkar det direkt, men nu blir jag orolig, detta är farligt att ha det så?

S Simon_krontorp skrev:
Nu funkar det igen med hjälp av ert ”s

googlade på sparkoppling, nu funkar det direkt, men nu blir jag orolig, detta är farligt att ha det så?
Nej ingen fara
Men du lyckades lokalisera mellantråden och tändtråd?

J J-banan skrev:
Nej ingen fara
Men du lyckades lokalisera mellantråden och tändtråd?
Ja precis, allting fungerar som förr.. detta är inget som kan börja brinna helt plötsligt eller liknande?

S Simon_krontorp skrev:
Ja precis, allting fungerar som förr.. detta är inget som kan börja brinna helt plötsligt eller liknande?
Nej då, bara att allt är ordentligt gjort

Det låter som en felkopplad sparkoppling. Lätt hänt om man inte tar reda på ledarnas funktion.
Så här ska en sparkoppling se ut:

Elektrisk kopplingsschema som visar felkopplad sparkoppling med linjer mellan L och N och en gul glödlampa.

Och detta är en tänkbar felkoppling som ger de symptom du har:

Schematisk bild av felkopplad sparkoppling med kopplingsledningar, kopplingspunkter och lampa markerad med L och N.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som en felkopplad sparkoppling. Lätt hänt om man inte tar reda på ledarnas funktion.
Så här ska en sparkoppling se ut:

[bild]

Och detta är en tänkbar felkoppling som ger de symptom du har:

[bild]
Jättetack, det är åtgärdat 🤩

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.