Byggahus.se

Fas och tändtråd

1. W
    Medlem · 24 inlägg

Wike

Medlem
    Hej! Jag försöker lista ut vilken som är fas och vilken som är tändtråd. När jag sätter multimetern på båda polerna och strömbrytaren är på får jag utslag men hur listar jag ut vilken som är fas och tändtråd av dessa?

2. C
    Medlem · 158 inlägg

cotillion

Medlem
    Du har förhoppningsvis tändtråd och en nolla där. Varför behöver du veta vilken som är vilken? Vill du veta det så kolla vid brytaren.

3. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Fas= alltid spänningssatt
    Tändtråd = något styr om den är spänningssatt eller ej. Kan vara neutralledare med motstånd i serie.

4. W
    Medlem · 24 inlägg

Wike

Medlem
    Hej! det beror på att jag ska göra så här som skissen

5. W
    Medlem · 24 inlägg

Wike

Medlem
    Ja det vet jag men jag måste få reda på vilken som är vilken

6. C
    Medlem · 158 inlägg

cotillion

Medlem
    Sådär ska du absolut inte koppla. Det finns varken fas eller jord vid lampan idag ser det ut som. Finns det jordade uttag i rummet idag?

Kontakta en elektriker.

7. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 585 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Nej, det där blir heltokigt. Hur tänkte du att det skulle fungera? Var är jord ansluten?

Är det enda som finns lampan? Kopplingsdosan är något du tänkte sätta dit?

8. A
    Medlem · Stockholms län · 9 217 inlägg

Avemo

Medlem
    Om det är ett rum där övriga uttag är ojordade så är det möjligt att koppla in ett till ojordat uttag parallellt med lampan. Det kommer då bara att ha ström när lampan är tänd. Skall det vara jordat eller om du vill ha uttaget oberoende av strömbrytaren måste du dra kabeln någon annanstans än till befintlig lampa vad det ser ut.

9. W
    Medlem · 24 inlägg

Wike

Medlem
    är ju en elektriker som sagt det skalla vara så här

10. W
    Medlem · 24 inlägg

Wike

Medlem
    ja kopplingsdosan ska sättas dit. Har fått skissen av elektriker

11. W
    Medlem · 24 inlägg

Wike

Medlem
    ja men den gamla lampan ska ju bort

12. C
    Medlem · 158 inlägg

cotillion

Medlem
    Jag vågar påstå att det inte finns någon elektriker som försöker sig på att ansluta ett jordat uttag utan både nolla och jord.

13. W
    Medlem · 24 inlägg

Wike

Medlem
    Okej. Tack för svar!

14. A
    Medlem · Stockholms län · 9 217 inlägg

Avemo

Medlem
    Det finns två trådar dragna till lampan. Eller finns det fler som inte syns på bilden? Den ena av dem är tändtråd och den andra är nolla. Där finns ingen obruten fas och ingen jord. Så analysen kvarstår. Du kan inte koppla in ett jordat uttag på den matningen. Och om det också skall finnas en lampa med i bilden så kan du inte tända lampan oberoende av uttaget.

• Laddar…
  15. W
    Medlem · 24 inlägg

Wike

Medlem
    Tack för svar! Hur borde de ha sett ut? oavsett så ska jag kontrollera med en elektriker men vill gärna lära mig
    Nej det finns två tråder till lampan. En vit och en svart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.