Farligt träd, regler?

20k läst  127 svar

Nästa tråd i Juridik
  1. Bowser
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Bor i villaområde med skog som baksida, området är nybyggt (2016) och skogen är naturreservat.
    När det i slutet av Juli drog in ett stormoväder över Stockholm så välte ett par träd i skogen, rör sig om 5 träd som sitter ihop i samma rotvälta ca 15meter från tomtgräns.
    Träden lutar nu kanske cirka 45 grader in i ett annat träd som också börjat lyfta sina rötter från marken.
    Har varit i kontakt med kommunen och enligt dem är trädet farligt, dock är kruxet att det fortfarande är markexploatören som äger den remsan mark mellan mitt hus och naturreservatet. Kommunen vill alltså inte göra någonting

Har försökt tagit kontakt via mail och telefon till företaget men mail svaras inte på och dem ringer aldrig upp trots massa lämnade meddelanden till deras telefonist.
    Jag tycker ju att trädet ska tas ner, för som det ser ut nu så inbjuder det ju till lek för barn, men trädet kan lika gärna välta helt eller så att säga "ramla tillbaka".

Vet inte om jag har "rätt" att kräva nånting, men då dem inte bemödar sig att ringa upp mig så kanske dem lyssnar om jag har nånting rättsligt att peka på, nån paragraf eller nåt som kanske går att använda.

Är jag helt ute och cyklar eller kan man som skogsägare bara strunta i såna här saker?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Prova med polisen. Det kan vara allmänfarlig vårdslöshet att de inte åtgärdar faran. Framförallt om det är i omedelbar närhet till bostäder.

3. E
    Medlem · Nivå 14
    Misstänker att det finns massor av lagar och förordning som reglerar skogsskötsel. Vindfällda träd i en skog är ju inget ovanligt direkt.
    Att ta hand om döda träd kan ex. vara viktigt för att hålla nere skadedjuren.

4. D
    Medlem · Nivå 15
    Det finns ingen risk att den välter tillbaka.
    Någon gång kommer den ju att trilla ner, men sannolikt när det blåser rejält.

Om det är ett naturreservat av något slag är det inte säkert att markägaren får göra något. Jag har ett biotopskydd som gränsar till min tomt. I den ligger alla rotvältor kvar som den hamnar. Det är visserligen inte i anslutning till ett villaområde.

• Laddar…
  5. Bowser
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar!
    Själva naturreservatet börjar ett par meter bort efter denna remsa skog så som jag uppfattade det, hade det bara varit en rotvälta och själva träden legat ner på marken hade jag inte brytt mig, men nu när dem står och svajar och hänger på andra träd, det gör mig orolig.

• Laddar…
  6. R
    Medlem · Nivå 15
    Det med risk ska du nog inte tala om , detta är ett perfekt ställe för barn att bygga koja under , träden ligger inte platt utan hänger i luften , finns ingen som kan säga varken BU eller BÄ vilken väg rotvältan tar , om den ger sig iväg

7. D
    Medlem · Nivå 15
    Jo, det är helt uppebart vilket håll den välter. Gör en uppskattning av tyngdpunkten finns i förhållande till ”leden”. Det blir ett väldigt tydligt resultat.

8. K
    Medlem Nivå 9
    Rotvältor är väl oftast som farligast vid tjällossning o i synnerhet när man kapar stammen från rotvältan.
    Men jag förstår din oro, o jag hade aldrig låtit barnen vara där.
    Plötsligt händer det.....

Jag tror inte att skogsägaren har något lagkrav på att ta bort rotvältor, utan man får som enskild nog ta eget ansvar o hålla sig undan.
    Men kontakta skogsägaren o berätta hur det ligger till. Förhoppningsvis är han en ansvarsfull skogsägare o tar hand om det omgående.
    Jag kan inte exakt reglerna, men det enda krav skogsägaren har är att virket måste tas ut ur skogen före ett visst datum på grund av risk för skadedjur, bland annat granbarkborren.

Om inte skogsägaren fixar det hade jag själv löst det på bästa sätt.

9. R
    Medlem · Nivå 15
    Eftersom du säger att det är helt klart åt vilket håll den välter så bestämt , så ska du här på forumet avlämna en garantideklaration för att det inte kan hända något med denna rotvälta och träd , som kan vara fara för annan liv och egendom

• Laddar…
  10. Bowser
    Medlem Nivå 1
    Är inte rotvältan i sig jag är orolig för utan mera att träden bestämmer sig för att falla ner när mina barn springer runt i skogen och leker.
    Har försökt tagit kontakt med skogsägaren utan resultat, via mail och telefonsamtal till telefonist som tog mina uppgifter och skulle lämna meddelandet vidare, inget svar.
    Ringde igen och lämnade nya meddelanden som skulle vidarebefodras, men inget svar.
    Hur man ska formulera sig så ägaren förstår allvaret är väl det jag söker svar på.
    Nån skrev att jag ska försöka med polisen, det har jag tänkt också, dock kanske allmänfarlig vårdslöshet blir för brett att använda, tänkte att det kanske fanns nånting mer riktad till denna typ av fall, har försökt läsa på om skogsägande men inte riktigt hittat det jag söker.

11. Bowser
    Medlem Nivå 1
    Eller så kanske jag har helt fel i frågan också och inte kan "kräva" någonting.
    Det är även det jag undrar över.

12. K
    Medlem Nivå 9
    Är ganska övertygad om att polisen inte kommer att göra något särskilt.

13. E
    Medlem · Nivå 14
    Vad kan du "kräva" när du beger dig ut i en skog? Ska man hårdra det, så är det väl det som gäller här.

14. Bowser
    Medlem Nivå 1
    Ja precis!
    Är det skillnad på skog i nära anslutning till bebyggelse ( 15 meter i detta fallet).
    Eller ser man skog som skog oavsett läget?

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 6
    Nej låt polisen syssla med mer "riktiga" brott. Men ett tips kan ju vara att lokaltidningar gärna brukar skriva om kommuner och företag som inte gör det de ska.;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: