Byggahus.se

Farligt slarv vid gräsklippning

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Vad har du för skor när du klipper gräset? Enligt en undersökning slarvas det med säkerheten, träskor och foppatofflor är inte ovanligt och några klipper gräset barfota.

Du kan läsa artikeln här: Farligt slarv vid gräsklippning

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Alfredo

Jag skulle tro att barfota är säkrare än foppatofflor. Mindre halkrisk och får man ändå foten mot kniven lär nog inte en foppatoffel skydda ett dugg.

3. E
    Anonym
    Skrivet av: J-O75

Räddades av stålhätta en gång så det övertygade mig att fortsätta med det!

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Fotografen

Götapetter...klipper i kängor eller motorsågsstövlar med skyddshätta. Tårna vill jag ha kvar.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Det ska tydligen vara särskilt farligt om man "backar" med handgräsklipparen. Fallen man då är det alltför många som glömmer att släppa handtaget och helt sonika drar upp gräsklipparen på fötterna.

6. E
    Anonym
    Skrivet av: A

Är det bara jag som lite dumt undrar hur olyckorna brukar gå till? Jag klipper med en vanlig rotorklippare, och förstår inte riktigt hur det skulle vara någon större risk att få in foten under den, jag menar den hålls ju en bit ifrån kroppen av handtaget...

7. E
    Anonym
    Skrivet av: J-O75

Gräset är lite blött, du halkar baklänges och drar klipparen över tårna! (En bekant gjorde så..)

Jag själv slant med foten när jag skulle rycka igång apparaten (alltså en gammal trög sak utan död mans grepp) och jag lyfte den några centimeter med snöret så att den hoppade på min fot och startade.

Att knivar lossnar händer ju också ibland.

8. E
    Anonym

En släkting till mej körde på en sten så axeln gick av och kniven for ut och kapade foten av honom.......

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Hans

Använder robot,då behöver man inte vara på gräsmattan :)

10. E
    Anonym

Brukar klippa i foppatofflorna, men då sitter jag på åkgräsklipparen så jag drar den inte över mig när jag ramlar baklänges åtminstone!

11. E
    Anonym
    Skrivet av: Isak

Jag kör en klassisk handdriven Klippo, och gymnastikskor. Jag antar att det inte är någon större fara. Men barfota/sandaler ens med en Klippo skulle jag aldrig drömma om, än mindre en motordriven klippare.

12. E
    Anonym
    Skrivet av: Isak

"...än mindre *med* en motordriven klippare" skulle det nog stått. Jag menade nämligen inte att jag till varje pris ville undvika motordrivna klippare. :)

13. E
    Anonym
    Skrivet av: mexitegel

Hade änglavakt när jag klippte gräs i en slänt med klipparen neråt. Fötterna slant och jag drog klipparen över mig, gymnastikskor på fötterna. Saknar nageln på ena tån och stortån är ett par mm kortare.... Vad jag har på fötterna när jag klipper nu? Gymnastikskor.... :(

14. E
    Anonym
    Skrivet av: Olle

Arbetskamraten ramlade och av ren reflex så håller man ju i sig i klipparen så han drog den över fötterna men som tur va så hade han trädskor med stålhätta så det blev en avskalad träsko, jag själv tar hem mina gamla arbetsskor med stålhätta, varför i h-vete klipper man barfota eller i gympaskor?

15. E
    Anonym
    Skrivet av: Spikifoten

En granne kapade tårna på en sådan där Flymo, han trillade i en backe. Han åkte in på sjukan, barnen letade tår i gräset för de trodde att man kunde sy fast dom. Jag tror nog deras hund var kvickare att hitta...