Hej, jag har för närvarande ett rum (med tillhörande korridor) med 2 olika lampor som styrs via totalt 4 olika trappbrytare (dvs 2 trappbrytare per lampa). Trappbrytarna är 1-poliga och placerade parvis i varsin apparatdosa, så det är egentligen inte en dubbeltrapp i den vanliga bemärkelsen. Orsaken till att det inte är vanliga dubbeltrappbrytare är att det blir svårt att byta till dimmers i framtiden. Framtiden har nu anlänt :) dvs jag hade tänkt byta ut en av trappbrytarna till en Elko dimmer med inbyggd trappfunktion.

Problemet är att det rör sig om sparkopplad trapp. De färger som är på de befintliga ledarna är svart + orange för tändtråd och vit + grå för mellantråd. Samtliga ledare går via rummets båda takdosor där det i varje takdosa redan i nuläget finns ledare i 7 färger.

Om jag nu skall byta ut den ena trappbrytaren mot en dimmer behöver jag förstås dra ytterligare en mellantråd, men det är liksom slut på färger (såvida man inte går på "gamla" färger som röd....). Hur göra? Drar man en till mellantråd i samma färg (dvs vit eller grå) och sedan märker upp med tejp i ändarna? Eller gör man helt enkelt så att varje trappbrytare/dimmer har både en grå och en vit mellantråd utan att man märker upp dom?

Eller går det på något sätt att koppla detta utan att dra en ny ledare? Jag har hittills inte kunnat lista ut något sätt att koppla detta utan ytterligare mellantråd...

(om jag är otydlig i min beskrivning kan jag rita upp det hela)

Du behöver ingen extra mellantråd vid byte till dimmer, den går utmärkt att koppla in på en sparkopplad trapp.

Vad gäller frågan om färgval så skulle jag välja samma färg på de två mellantrådarna i en normal trappkoppling eftersom de saknar betydelse inbördes. I andra fall kan man välja slät och räfflad FK, eller märka upp dem.

Här är en bild. Själva dimmern sitter vid den röda plutten.

JRiFV.jpg

Mja, jag har gått bet på att sparkoppla dimmer, den dimmern ville ha fas in på "L" annars funkade den inte.

Vilka färger som används till vad finns det lika många principer för som det finns elmojar, en del kör bara med en-två färger...i detta fall gå ner med fas i ena änden, sedan två mellantrådar som kan vara av samma färg, sedan upp med en annan färg i andra änden som tänder.

Har du en dimmer med trappfunktion då? och inte bara en 1 polig? Jag har aldrig haft problemmed att koppla som Bo föreslår.

Har faktiskt provat som Bo föreslog, funkar klockrent! Jag trodde av någon dum anledning att det var tvunget att koppla tändtråden till den dimmade utgången (eller vad det nu egentligen kallas) på dimmern. Men kopplar man mellantråden dit som på en sparkopplad trapp funkar det hur bra som helst. Stort tack!

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Jag misstänker att dimmers som kräver nolla kan vara mer kräsna vad gäller in och utgångar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.