Hejsan!

Jag har hamnat i ett litet dilemma. Jag har limmat fast alla lister hemma vilket gör att ett mellanrum skapas mellan list och vägg/tak. Detta mellanrum fyller jag igen med Tec7:s vita fog. Efter det så grundar/målar jag listerna samt fogen för att sedan maskera listernas kanter för att tillslut måla väggarna.

Denna ordning på arbetet önskar jag att inte ändra då det finns vissa orsaker till varför jag vill göra det.

Nu till problemet: När jag tar bort maskeringstejpen så hänger ibland färgen med tejpen, specifikt där fogen är. Hur ska jag göra så färgen sitter kvar på fogen?

Det är en MS-polymer fog samt tejpen jag använder är Tesa Professional Gul. Det spelar heller ingen roll hur länge jag låter färgen härda, ibland har det gått flera veckor men färgen hänger fortfarande med på vissa ställen, jag försöker även ta bort tejpen så varsamt som möjligt.

Jag förstår inte varför färgen inte fäster, har primärt använt Jotun Superhäft men vissa ställen har inte någon grund använts alls, ingen skillnad.

Någon som har någon idé?

Skippa maskeringstapen och måla med stadig hand istället. Blir dessutom snyggare utan tapeskarven.

Ja, det där med att maskera gjorde man i början i brist på bättre kunskap, men det blir sällan bra.
Jag jobbade då på billackering, så själva maskerandet kunde jag, men härdad billack är nått helt annat än vattenfärg för inomhusbruk.
Då, på 90 talet målades fönster mm med naftabaserad färg, där gick dar att maskera och dra bort tejpen innan färgen torkat, men dagens färg börjar ju torka innan man hinner tänka.
Foga gjorde man med latexfog.

T TobyWoby skrev:
Hejsan!

Jag har hamnat i ett litet dilemma. Jag har limmat fast alla lister hemma vilket gör att ett mellanrum skapas mellan list och vägg/tak. Detta mellanrum fyller jag igen med Tec7:s vita fog. Efter det så grundar/målar jag listerna samt fogen för att sedan maskera listernas kanter för att tillslut måla väggarna.

Denna ordning på arbetet önskar jag att inte ändra då det finns vissa orsaker till varför jag vill göra det.

Nu till problemet: När jag tar bort maskeringstejpen så hänger ibland färgen med tejpen, specifikt där fogen är. Hur ska jag göra så färgen sitter kvar på fogen?

Det är en MS-polymer fog samt tejpen jag använder är Tesa Professional Gul. Det spelar heller ingen roll hur länge jag låter färgen härda, ibland har det gått flera veckor men färgen hänger fortfarande med på vissa ställen, jag försöker även ta bort tejpen så varsamt som möjligt.

Jag förstår inte varför färgen inte fäster, har primärt använt Jotun Superhäft men vissa ställen har inte någon grund använts alls, ingen skillnad.

Någon som har någon idé?
Jag drar alltid tejpen direkt innan färgen torkar. Väntar man får man problem.

J Johan Strömvall skrev:
Jag drar alltid tejpen direkt innan färgen torkar. Väntar man får man problem.
Tack, men tyvärr, det är inte där problemet ligger. Problemet är att färgen inte fäster hårt på fogmassan, så hade hoppats att det kanske fanns en grundfärg specifikt för fogmassa eller liknande.

Redigerat:
Varför inte bara använda en standard latexfog? Har använt Alcros fogmassa i flera år runt just lister osv, och sedan målat över och det går utmärkt.

Vad gäller tejp så använder jag den rosa tejpen på känsliga ytor - sitter inte lika bra men brukar göra jobbet, och man drar aldrig med sig färg. Sedan får man ju vara noga med att inte låta tejp sitta i en vecka, men det gäller väl alla sorter tänker jag.

Isakare Isakare skrev:
Ja, det där med att maskera gjorde man i början i brist på bättre kunskap, men det blir sällan bra.
Jag jobbade då på billackering, så själva maskerandet kunde jag, men härdad billack är nått helt annat än vattenfärg för inomhusbruk.
Då, på 90 talet målades fönster mm med naftabaserad färg, där gick dar att maskera och dra bort tejpen innan färgen torkat, men dagens färg börjar ju torka innan man hinner tänka.
Foga gjorde man med latexfog.
Problemet är dock inte själva maskeringen i sig, problemet är att färgen inte härdar fast ordentligt på fogen, så jag hade hoppats på att det kanske fanns en grundfärg specifikt för fog eller liknande.

Intet Intet skrev:
Skippa maskeringstapen och måla med stadig hand istället. Blir dessutom snyggare utan tapeskarven.
Har sett flera som målar frihand, även då erfarna. Personligen tycker jag det blir snyggare med maskering för då bli linjen mer eller mindre 100% rak och den hamnar precis där man vill, för ibland kan även en förskjutning på 1 mm bli fel i mitt fall, sen personligen så skakar jag alldeles för mycket så det blir omöjligt att lösa. Dock så är det inte i nuläget maskeringen i sig som är problemet, utan att färgen inte fastnar korrekt på fogen.

Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Varför inte bara använda en standard latexfog? Har använt Alcros fogmassa i flera år runt just lister osv, och sedan målat över och det går utmärkt.

Vad gäller tejp så använder jag den rosa tejpen på känsliga ytor - sitter inte lika bra men brukar göra jobbet, och man drar aldrig med sig färg. Sedan får man ju vara noga med att inte låta tejp sitta i en vecka, men det gäller väl alla sorter tänker jag.
Varför jag gick mot MS-polymer är för att sättet som fogen ligger så vill jag inte ha en fog som krymper. Jag fogar 90 grader längs med listen, inte en rundad fog som tål att krympa men som ändå ser likadan ut.

Har funderat på Tesa Sensitive och ska se om det är
min enda lösning.

Problemet är att själva färgen inte härdat fast på fogen korrekt. Så det är inte det ”vanliga” problemet att man kanske riskerar dra bort tejpen för sent så att säga.

T TobyWoby skrev:

Detta skulle inte vara ett forum om vi inte också ifrågasatte varför du gör som du vill göra.......:)

Eftersom du skriver som du gör så har du själv insett att det är lite bakvänt. Det är ju mer naturligt att först måla taket följt av väggarna och sedan trycka dit listerna, foga och sedan maskera väggen och måla listerna som du gärna redan har grundat och färdigmålat en gång innan montering..... Får du en stor springa mellan vägg och list pga att du använder tec7 kanske du ska överväga något annat lim - vanligt trälim funkar antagligen utmärkt och bygger ingenting.

Jag antar att du målar tak och list i samma färg så där behöver du inte maska något.

MathiasS MathiasS skrev:
Detta skulle inte vara ett forum om vi inte också ifrågasatte varför du gör som du vill göra.......:)

Eftersom du skriver som du gör så har du själv insett att det är lite bakvänt. Det är ju mer naturligt att först måla taket följt av väggarna och sedan trycka dit listerna, foga och sedan maskera väggen och måla listerna som du gärna redan har grundat och färdigmålat en gång innan montering..... Får du en stor springa mellan vägg och list pga att du använder tec7 kanske du ska överväga något annat lim - vanligt trälim funkar antagligen utmärkt och bygger ingenting.

Jag antar att du målar tak och list i samma färg så där behöver du inte maska något.
Absolut, det är bara att fråga på 😊

Ja jag har vissa krav vilket gör att jag måste gå väger som inte är de vanligaste. Är väl väldigt ”petig” att få det på ett visst sätt.

Listerna limmades fast för att få bort spikhål osv, det är även porös blåbetong bakom som inte håller så jättebra. Väggarna är även sneda så jag måste nyttja ett lim med starkt limhugg vilket monteringslim erbjuder. Nackdelen med monteringslim är att det är relativt stumt så det är svårt att pressa ut allt korrekt och på vissa ställen då så behöver det bli glapp för att väggarna inte är speciellt raka och listerna är långa.

Varför jag sedan målar listerna före väggen är för att jag vill få väggfärgen att gå över listerna med ca 1 mm pga den 90 gradiga vinkeln. Blir det tvärtom så blir det en stark nyansskillnad på listerna då ljuset faller annorlunda ifall listerna blanka färg ligger en bit på väggen snarare än att den matta väggfärgen ligger en bit in på listen.

Majoriteten hade säkert struntat i massa olika moment som jag gör, men jag gör det för att jag vill få det så nära perfekt jag kan. Ja det är ett ständigt kämpande och det skapar egentligen bara mer problem för mig att tänka så, men just nu är det där jag är 😝

(Se bifogade bilder)

Ena bilden är där fogen är precis nylagd, den andra är när allt är klart, den tredje är när ingen fog alls har lagts.

Mitt problem har då varit att färgen har inte härdat ordentligt till fogen så på vissa ställen när jag ska maskera listerna för att måla väggarna så riskerar färgen hänga med på vissa ställen.

• Närbild av en vägg och trälister med nylagd fog synlig emellan. Väggens och listen färg och struktur framgår tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit list mot grön vägg, noggrant målad för att undvika nyansskillnad. Golv till vänster, betonar precision i byggprojekt med sneda väggar.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägglist monterad mot en strukturerad vägg. Ingen fog syns, och väggen är målad i en ljus nyans.
    Skapa konto
Jag tycker inte dina krav på slutresultatet är så ovanliga, men jag skulle inte göra som du för att komma dit - känns som att det går att göra i annan ordning och ta något moment på frihand med samma slutresultat.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker inte dina krav på slutresultatet är så ovanliga, men jag skulle inte göra som du för att komma dit - känns som att det går att göra i annan ordning och ta något moment på frihand med samma slutresultat.
Vad skulle du göra annorlunda som kan motverka mitt nuvarande hinder? Är öppen för nya idéer som ändå ger samma resultat 👍 Det är första gången man renoverar så man har lärt sig mycket under processens gång.

Jag testade tex ca 15 fogar innan jag kom fram till just Tec7:s fog. Underbar att arbeta med, limmar och tätar, men ja…nackdelen var nu då att färgen inte fäster, alltid är det något. Det har väl med att MS-polymer fogar är mer blankare i ytan kontra latex. Man vinner en fördel och tappar en annan.

Har ändrat sättet att genomföra saker på kontinuerligt för att man har kommit på ett smidigare/bättre sätt osv men just detta hindret kommer jag inte förbi om det inte finns en färg som fäster mer starkare på fogen.

Testat även en ”spardyna” för att inte maskera med detta gav inte alls bra och raka kanter som jag strävar efter. Testade nog 4 olika sorters spardynor.

Arbetssättet i sig där jag är nu ser jag inga problem med i sig, det är just det att färgen inte fastnar som jag vill på fogen. Ska testa lindrigare tejp men är rädd för att den sitter för svagt istället och färg sipprar igenom, återstår att se.

Redigerat:
Jag har bara använt Tec 7 en gång.
Det var min chef som köpt ut det för att foga 9 dörrar i industriell miljö.
Jag kommar aldrig köpa det igen för att foga, för kladdigt.
Har aldrig målat på det, men latex går utmärkt att måla på, det är ju färg fast i en annan konsistens.
Men, det finns olika bra latex, Sikas är säkert dyr, men väldigt bra.

Isakare Isakare skrev:
Jag har bara använt Tec 7 en gång.
Det var min chef som köpt ut det för att foga 9 dörrar i industriell miljö.
Jag kommar aldrig köpa det igen för att foga, för kladdigt.
Har aldrig målat på det, men latex går utmärkt att måla på, det är ju färg fast i en annan konsistens.
Men, det finns olika bra latex, Sikas är säkert dyr, men väldigt bra.
Tec7 så måste du mer eller mindre alltid använda deras ”Cleaner”, utan den så ja då blir det som du beskriver. De marknadsför sin ”Cleaner” som glättningsmedel. Du får typ samma effekt från alla MS-polymer fogar. Deras ”Cleaner” är riktigt bra till massa annat också, få bort lim rester osv 😊

Ja jag körde med latex i första rummet jag gjorde men latex nackdelar i form av torrsprickningar med tiden, krympning osv gjorde att jag körde på MS-polymer. Hittills så är den enda nackdelen med MS-polymer som jag upptäckt, är just att färgen verkar inte fästa bra. Jag har kontaktat tillverkaren bakom för att fråga vad de rekommenderar att man gör för att få det att funka. Latex hade säkerligen färgen fäst på lika bra som allt annat 👍

You win some, you lose some..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.