539 läst ·
3 svar
539 läst
3 svar
Färgborttagning i källare.
Tacksam för råd gällande följande: Har köpt ett hus som har en stor källare. Alla väggar är putsade och målade med vad jag tror en plastfärg som är mört grön. Inga större fuktbekymmer eller så men jag skulle gärna ha vitt på väggarna i stället. Helst också med något som släpper igenom fukt. Det känns inte bra att bara måla över med ett nytt lager färg, för var det inte tätt innan så blir det väl det då.
Alltså tips om färgborttagning på stora ytor. Inte ömtåligt underlag. Kemikalier eller värme?
Anders B
Alltså tips om färgborttagning på stora ytor. Inte ömtåligt underlag. Kemikalier eller värme?
Anders B
Produkter som diskuteras: "Färgborttagning"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
OK. Ska testa med varmluft. Återkommer med resultat!
Det var ju ett tag sen jag sade att jag skulle återkomma men nu gör jag det:
Provade lite med värmepistol. Nej, skulle jag använda den för att ta bort all färg så hade jag hunnit dö två gånger innan det blev klart. Nej jag skrapade bort lös färg och putssläpp. Putsade om några partier men oftast gick det att måla direkt på den blottade putsen. Använder Landoras färg för förråd och källare. Den ska vara genomsläpplig och är bra att arbeta med. Dessutom förhållandevis billig.
Provade lite med värmepistol. Nej, skulle jag använda den för att ta bort all färg så hade jag hunnit dö två gånger innan det blev klart. Nej jag skrapade bort lös färg och putssläpp. Putsade om några partier men oftast gick det att måla direkt på den blottade putsen. Använder Landoras färg för förråd och källare. Den ska vara genomsläpplig och är bra att arbeta med. Dessutom förhållandevis billig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden