3 920 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Färdigdragen Flex-slang.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Troligtvis bygga ut framåt våren och ska då antagligen dra elen själv (inte koppla in) och tycker att det känns klart mycket smidigare med färdigdragen flex-slang. Bör ju spara en hel del tid, och det känns inte som om det är speciellt mycket dyrare än att köpa allt var för sig...
Hittade denna sidan där som verkar ha rätt vettiga priser...
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2105&search_page=
Vad säger ni som vet? Och vilken typ är den "bästa"? Finns ju både 3-ledare och 4-ledare som jag sett det diskuterats i några trådar...
Hittade denna sidan där som verkar ha rätt vettiga priser...
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2105&search_page=
Vad säger ni som vet? Och vilken typ är den "bästa"? Finns ju både 3-ledare och 4-ledare som jag sett det diskuterats i några trådar...
Det är inget konstigt med att använda färdigdragen utan det är en smaksak. Risken med det är att man förlägger slangen på ett sånt sätt att det blir omöjligt att dra om kabel i framtiden.
Apropå 3 eller 4 ledare så beror ju det bara på hur många du behöver i slangen..
Apropå 3 eller 4 ledare så beror ju det bara på hur många du behöver i slangen..
Lite peroende på vad slangen skall gå till.
Det vet bara den som kopplar in den, så kolla med en elektriker hur du skall dra och vilka slangar du skall dra.
Redigerat av moderator:
ska man tvunget använda färdigdragen så föredrar jag den med FK, inte den med EK, den blir så stel.
sen gillar inte jag att man inte får "sina" färger på tändtrådar, vilket gör det lättare när man ska koppla ihop.
är det till VU så kvittar det ju, men till lampor.
sen gillar inte jag att man inte får "sina" färger på tändtrådar, vilket gör det lättare när man ska koppla ihop.
är det till VU så kvittar det ju, men till lampor.
Instämmer helt. Jag använder färdigdragen men då endast 3-ledare till matningar och vidarematningar och till vägguttag typ. Man får en mycket "bättre" installation på detta sätt tycker jag när man kan ha hela tändtrådar genom dosor och framförallt att tändtrådar mm har samma färg hela vägen.Eyeball skrev:
Jag tycker PMFLEX färdigdragen med fk är ett bra alternativ.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Personligen tycker jag färdigdragen flexslang och flexslang överhuvudtaget är bökigare att jobba med i många fall. Man måste fästa upp det väldigt noga för att det skall gå att dra om.
Kalla mig gammalmodig men en riktig installation med VP-rör och kanske en bit slang på något enstaka bökigt ställe blir både snyggare och känns bättre för framtiden.
Skall man dra åt en elektriker som skall koppla i efterhand vill han nog också dra trådarna själv... Det skulle jag iaf.
Kalla mig gammalmodig men en riktig installation med VP-rör och kanske en bit slang på något enstaka bökigt ställe blir både snyggare och känns bättre för framtiden.
Skall man dra åt en elektriker som skall koppla i efterhand vill han nog också dra trådarna själv... Det skulle jag iaf.
Färdigdragen flexslang är en gudagåva för oss som jobbar delvis på ackord (Prestationslön). Man slipper ett arbetsmoment, och det går mycket snabbare att dra än VP-rör. Dock är det mindre kul för nästa man som ska dra om/bygga ut anläggningen. Men inte i alla fall, om den är ordentligt fäst och har "snälla" böjar är det inga problem.
Men under "normala" förhållande förespråkar jag också VP-rör. Det är ett säkert och beprövat koncept.
Men under "normala" förhållande förespråkar jag också VP-rör. Det är ett säkert och beprövat koncept.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Pratade med en kompis som är elektriker och färdigdragen slang med FK är nästan det enda dom använder. Klart att det säkert ser bättre kanske med VP-rör och blir lättare vid en eventuell omdragning, men nu i mitt fall när jag kanske kommer att bygga ut så ska jag verkligen tänka till och safta på ganska bra med vägguttag så man inte står där sen och saknar några...
Jo, för en elektriker så är ju kanske sannolikheten för att just han måste komma tillbaka, för att komplettera eller utöka, inte särskilt stor. Och tid är pengar, så då blir det färdigdragen flexslang så långt som går. Så skulle jag göra också. Men inte hemma hos mig själv.
Klicka här för att svara