Köpte härförleden två stycken backup enheter. Western Digital MyCloud.
Specen verkade tilltalande och priset likaså. Kopplade upp dem och tragglade
igenom setupen.
Allt fungerade till belåtenhet och mina filer var säkrade mot allsköns otyg.
Brand, virus, diskkrasch och andra otrevligheter. Men snart nog visade det sig
att molnet hade inte guldkant utan snarare sorgkant. Allt jag gjorde i min
PC speglades sorgfälligt ner i mina WD-burkar. Ja, nästan allt!!! För om jag tog
bort en fil, eller ändrade namnet i min PC, så blev den ursprungliga filen kvar
i WD-burken, och den nya sparades ner. Konsekvensen blev ju att diskarna där
sakta fylldes med skräpfiler, gamla filer med fel namn eller filer som borde varit
borttagna.
Hela idén med backup föll därmed. Backupen skall tyst och stilla spegla vad jag
gör i min dator. Disken i backupen skall vara en exakt kopia av min PC. Jag skall
inte behöva gå ner i backupen och manuellt hålla på och rota för att ta bort gammalt
skräp.
Som extern hårddisk (NAS) fungerar de utmärkt. Många finesser har de. Bland annat
som namnet antyder, MyCloud. Åtkomst av filerna var som helst i från. Väldigt praktiskt.
Men det var inte det jag sökte. Så konsekvensen blev att Synology blev nästa inköp.
Nu står jag här med två tomma hårddiskkabinett med plats för två hårddiskar i varje.
Om någon är intresserad så kan jag utan större sorg skiljas från dem. Bra grejor, men
inte vad jag sökte!
Specen verkade tilltalande och priset likaså. Kopplade upp dem och tragglade
igenom setupen.
Allt fungerade till belåtenhet och mina filer var säkrade mot allsköns otyg.
Brand, virus, diskkrasch och andra otrevligheter. Men snart nog visade det sig
att molnet hade inte guldkant utan snarare sorgkant. Allt jag gjorde i min
PC speglades sorgfälligt ner i mina WD-burkar. Ja, nästan allt!!! För om jag tog
bort en fil, eller ändrade namnet i min PC, så blev den ursprungliga filen kvar
i WD-burken, och den nya sparades ner. Konsekvensen blev ju att diskarna där
sakta fylldes med skräpfiler, gamla filer med fel namn eller filer som borde varit
borttagna.
Hela idén med backup föll därmed. Backupen skall tyst och stilla spegla vad jag
gör i min dator. Disken i backupen skall vara en exakt kopia av min PC. Jag skall
inte behöva gå ner i backupen och manuellt hålla på och rota för att ta bort gammalt
skräp.
Som extern hårddisk (NAS) fungerar de utmärkt. Många finesser har de. Bland annat
som namnet antyder, MyCloud. Åtkomst av filerna var som helst i från. Väldigt praktiskt.
Men det var inte det jag sökte. Så konsekvensen blev att Synology blev nästa inköp.
Nu står jag här med två tomma hårddiskkabinett med plats för två hårddiskar i varje.
Om någon är intresserad så kan jag utan större sorg skiljas från dem. Bra grejor, men
inte vad jag sökte!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Backup är ett ganska komplext ämne som jag tycker du förenklar väl mycket. När du av misstag råkar radera hela din fotosamling, vill du då att de omgående och oåterkalleligt även ska försvinna från backupen? När du råkar ersätta din nästan klara doktorsavhandling med ett tomt dokument, vill du då även att backupen ska innehålla ett tomt dokument? När ett "virus" krypterar din dator, ska även backupen krypteras då?pegee skrev:
Det jag försöker säga är att det kan finnas många anledningar till att man vill återta en backup och det är inte trivialt att sätta upp en lösning som fungerar bra i alla lägen.
Helt rätt. Därför är min backup konfigurerad att bara köra natten mellan lördag och söndag. Då lär inte de spontana misstagen komma med.Alfredo skrev:Backup är ett ganska komplext ämne som jag tycker du förenklar väl mycket. När du av misstag råkar radera hela din fotosamling, vill du då att de omgående och oåterkalleligt även ska försvinna från backupen? När du råkar ersätta din nästan klara doktorsavhandling med ett tomt dokument, vill du då även att backupen ska innehålla ett tomt dokument? När ett "virus" krypterar din dator, ska även backupen krypteras då?
Det jag försöker säga är att det kan finnas många anledningar till att man vill återta en backup och det är inte trivialt att sätta upp en lösning som fungerar bra i alla lägen.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Spegling och säkerhetskopiering är två olika saker som kompletterar varandra.
Spegling är till för om du får hårdvaruhaveri på till exempel en hårddisk.Då är det enkelt att använda använda spegelkopian för att återställa data till en ny hårdvara. Men det hjälper inte om mot oavsiktlig radering eller virusangrepp. Då vill man istället ha en säkerhetskopia så att man kan gå tillbaka till hur all data var vid ett tidigare tidpunkt.
Spegling är till för om du får hårdvaruhaveri på till exempel en hårddisk.Då är det enkelt att använda använda spegelkopian för att återställa data till en ny hårdvara. Men det hjälper inte om mot oavsiktlig radering eller virusangrepp. Då vill man istället ha en säkerhetskopia så att man kan gå tillbaka till hur all data var vid ett tidigare tidpunkt.
He, He. Alla är vi olika. Mina spontana misstag är nog som mest sannolika på lördagkvällar...pegee skrev:
Sen handlar det inte bara om dina misstag. När OSet får hicka och skriver sönder filsystemet kan det nog ske vilken dag som helst. Inte heller "krypteringsvirus" lär bry sig om vilken veckodag det är. Ett diskhaveri som för OSet framstår som att det är en tom men fungerande disk kan även komma vid godtycklig tidpunkt.
Nog från mig om detta nu. En backup är naturligtvis bättre än ingen alls. Jag vill bara belysa att det finns stora risker med principen "Disken i backupen skall vara en exakt kopia av min PC.".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 735 inlägg
Och det tål att understrykas. Om man arbetat med support så har man i de flesta fall upplevt den gamla tumregeln att för varje fil som försvinner pga diskkrasch, OS-buggar eller dylikt, så försvinner tio pga att någon "fetfingrar" eller inte tänker efter före.Alfredo skrev:
Så backup behöver främst skydda från oavsiktlig radering. Inte olyckshändelser utanför användarens kontroll.
När vi idag dessutom har så mycket "ransomware" som under lång tid krypterar filer så är ren spegling dessutom ännu sämre. Med sådan så har man inget skydd alls. (Och att spegla en gång i veckan lär inte göra varken till eller från).
(Och det är därför som min egen backuplösning tar differentiell backup och sparar gamla filer i två år innan de ramlar över kanten...)
Gammal tråd här, men jag kan komplettera med ett fall ur verkligheten.
Jag lyckades hälla ett glas rödvin i min Macbook. Den var vid liv ett tag men dog lite i taget under några minuter, tills den var helt död. Jag lämnade den till en Macintoshverkstad som konstaterade att det skulle vara billigare att köpa en ny dator än att reparera den dränkta datorn.
Så jag köpte en ny. Eftersom jag hade kört backupsystemet Time Machine regelbundet var det en baggis att återställa backupen till den nya datorn och fortsätta som om ingenting hade hänt.
(Jag har även, för ganska länge sen, raderat filer av misstag men kunnat återställa filerna från backupen trots att jag upptäckte klantigheten ganska lång tid efter att det hände. Flera backupkörningar hade alltså gjorts under tiden).
Som redan påpekats, spegling och backup är helt olika saker.
Jag lyckades hälla ett glas rödvin i min Macbook. Den var vid liv ett tag men dog lite i taget under några minuter, tills den var helt död. Jag lämnade den till en Macintoshverkstad som konstaterade att det skulle vara billigare att köpa en ny dator än att reparera den dränkta datorn.
Så jag köpte en ny. Eftersom jag hade kört backupsystemet Time Machine regelbundet var det en baggis att återställa backupen till den nya datorn och fortsätta som om ingenting hade hänt.
(Jag har även, för ganska länge sen, raderat filer av misstag men kunnat återställa filerna från backupen trots att jag upptäckte klantigheten ganska lång tid efter att det hände. Flera backupkörningar hade alltså gjorts under tiden).
Som redan påpekats, spegling och backup är helt olika saker.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta led i spotlight - går inte att skruva loss
Belysning -
Läckande takfönster, gummilist på sidorna av glaset håller inte tätt
Fönster & Dörrar -
Hur se till att reglar inte slår sig?
Byggmaterial & Byggteknik -
Badkars-vred går inte att rubba
Vatten & Avlopp -
Faran med att inte byta ut gjutjärnsrör i badrum