Byggahus.se

Får vi plats med köksö?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag skulle så gärna vilja få plats med en köksö som bilden från Tibrokök visar (finns även här på hemsidan). Problemet är att vårt kök bara är 3,3 brett. Tror ni ändå det är rimligt? Om jag räknar på att köksöns bredd blir 1,20 blir det bara ca 1 meter på vardera sida. Det kanske är på tok för litet?

2. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Det blir tyvärr för tajt. Prova skissa på en grundare men längre.

3. M
    Medlem Nivå 5
    En bekant har bara 80 cm golvyta mellan väggen där alla köksskåp, inkl diskbänk och diskmaskin finns, och köksön med spis. "Alla" sade att det skulle bli för trångt, men han och frun är helnöjda. Påstår att det bara är bra att ha nära mellan vask/diskmaskin och spis. Det är precis så att man kan öppna diskmaskinluckan och så är det typ 2 decimeter kvar, men som sagt. De är helnöjda med att de trotsade alla rekommendationer.

Å andra sidan, de har ingen vägg mellan köket och vardagsrummet/matrummet. Så det känns öppet åt det hållet.

4. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Men innebär det att ni bara ska ha en köksö? Ingenting invid väggen? Jag kan nog tycka att en meter på varje sida fungerar. Men vill man dessutom ha en bänk eller ett kylskåp eller något annat längs med väggen förutom köksön så blir det för smalt.

5. Hejduk..tig
    Medlem Nivå 9
    Jag har ca1,25 m emellan i mitt U-kök. och jag känner att jag lätt skulle kunna avvara 20 cm. Vad har du på den ena sidan av den tilltänkta köksön? Finns det möjlighet att ha det lite bredare mot köket och snävare mot den andra sidan?

6. J
    Medlem Nivå 1
    har 1,10 och 0.8 ¨på sidorna av min ö, det funkar alldeles utmärkt! men tänk på att det ska vara praktiskt- lägg ut kartonger eller liknande och provgå och provjobba för o se hur det känns...

7. G
    Medlem Nivå 3

Kan gå

Mitt kök är 3,65 m brett. och vi har en köksö.

Vi har gott om plats mellan kylen och köksön. Ca 120 cm. Det är absolut nog till att en kan passera medan den andra står och gräver i kylskåpet eller anväder högskåpen.

På fönster sidan är det 80 cm. Skulle kännas lite trångt om det utrymmet var tänkt som en daglig passage. Vi ska ha två pallar där för att kunna använda det som frukost plats.

Vår köksö är en meter bred.

jag tror är att ni med 3,3 brett rum får plats med en 1,2 m bred köksö. Måtten mellan vägg och köksö skulle då kunna vara 110 cm och 90 cm och det skulle fungera.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Tack. Jättekul att se hur ni löst det i ert kök! Vi ska fundera vidare om det går, vi måste ju även få plats med en matplats.

9. pelrik
    Självbyggare Nivå 7
    Hur löste ni detta sen och hur nöjda blev ni, så här 9 år senare?
    Hoppas på snabbt var då jag själv har något liknande problem. (y):D

• Laddar…
  10. D
    Medlem Nivå 5
    Jag vill och veta...

11. M
    Medlem Nivå 5
    Det enda jag saknar med vårt kök är att vi skulle ha lagt till några extra sockellådor. Har en vanlig sådan låda, och en med en stege i. Köket är 11 år gammalt nu och jag blir fortfarande lika glad varje gång jag kommer in i det. Funkar toppen. Även extra nöja mest varje dag över att vi gjorde köksbänken mot fönsterväggen 10 cm djupare än vanligt, dvs 70 cm istf 60. Vi har ju ändå gott om plats, nästan för mycket, mellan ön och ho. Och de tio extra centimetrarna gör att det blir extra lättarbetat, gott om plats.

12. B
    Medlem Nivå 2
    Så länge det inte är ett nybygge som behöver gå igenom besiktning skulle jag säga att det inte är några problem alls. Vi har ett U kök där vi har 1,1m mellan köksöns kortsida och spis, 90cm mellan ena långsidan och högskåpsrad med bla kylskåp samt ca 1m mellan andra långsidan och diskhon.

Detta funkar fint och om något hade vi gärna breddat köksön ytterligare en 5-10cm. I och med att man inte har några överskåp ovanför en köksö så blir känslan mycket luftigare än i ex ett paralellkök.