BAKGRUND:
Vi har flyttat till ett hus som de senaste 40 åren används som ett sommarställe av föregående ägare.
Vid tomtgränsen på husets framsida har det funnits en liten skogsstig (blå markering) som används ca 5-10 ggr per vecka av boenden i området. Det är med andra ord INTE en mindre väg utan just en liten skogsstig (blå markering).
I höjd med vår tomtgräns finns en bergsknall och ju närmre vår tomtgräns man kommer ju lägre blir höjdskillnaden. Detta leder till att vissa går in på vår tomtgräns vilket i sin tur fått mig att planera in att bygga ett staket.
Dvs inga konstigheter såhär långt.

HÄNDELSE:
Nu idag var folk från tomtägarföreningen på plats för att planera in en ståltrappa som ska placeras enligt den orangea markeringen på bilden (5 meter från tomtgränsen). Detta gör man för att det ska bli lättare att ta sig ner för bergsknallen. Den tänkta placeringen gör att höjdskillnaden blir ca 6 meter. Det kommer därmed krävas ca
30 - 35 trappsteg.

FRÅGA:
Har vi något att säga till om detta öht? Och om nej. Kan man vara med och påverka utformningen så trappan smälter in i omgivningen.
Hela utsiktens karaktär kommer försvinna av att de sätter in en allmän ståltrappa mitt i blickfånget från vår altan.

* Bilden är tagen från altanen på husets framsida. Till vänster i bild är vår lillstuga.
Det röda strecket = tomtgräns.

• Utsikt från altan med markerad tomtgräns och planerad ståltrappa längs skogsstig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att vara jurist så skulle jag säga nej, det är ju 5 meter från tomtgränsen, och man äger ju inte sin utsikt.

Men ni kan kanske diskutera det med tomtägarföreningen, och säga att ni är beredda att vara med och betala om trappan blir dyrare pga era önskemål om utformningen?

• Gilla
Daniel Sadeghi
  • Laddar…
Föreslå att de anlägger stigen runt bergknallen, över din tomt, så behövs det kanske ingen trappa.

Claes Sörmland
Det låter som att det är dags att plantera några buskträd. Då behöver ni inte fundera så mycket över trappans utseende eller gångtrafiken som den drar till sig. Jag föreslår hägg, köper ni stora plantskolexemplar så är trappan begravd i djup skugga inom fem år.

• Gilla
Daniel Sadeghi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.