Jag fick hjälp av en kompis att installera två eluttag. Han är inte behörig elektriker men kunnig. Kanske inte tillräckligt kunnig, visade det nu sig.

Eller?

Igår kopplade jag in min iPhone på laddning till det ena eluttagen. Att ladda fungerade bra. Men sedan ringde det på telefonen - och då pratade jag medans den var ikopplad i eluttaget. Fick då små små stötar på hand och öra.

Bytte till det andra eluttaget, och kände precis samma sak.

Eluttagen är kopplade oberoende av varandra. Så jag tycker att det är konstigt att jag kan uppleva samma sak från båda eluttagen.

Jag öppnade båda eluttagen och tog några foton. Alla sladdar verkar sitta fast ordentlig. Och det ena eluttaget är tom färgkodat - så jag fattar inte vad som kan vara fel. Ingen sladd verkar vara klämd eller trasig.

Eluttagen sitter ovanför diskbänk.

Min kompis hade glömt sin multimeter. Själv har jag inte någon.

Se bifogade fotografier. Vad kan vara fel?

• IMG_31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_32.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Det var inte så att du höll en hand på tex din rostfria diskbänk när du kände dessa små stötar?
Skulle kunna vara så att problemet inte ligger i uttagen utan de fakto att diskbänk och rörledningar inte är jordade ordentligt.

slacker skrev:
Det var inte så att du höll en hand på tex din rostfria diskbänk när du kände dessa små stötar?
Skulle kunna vara så att problemet inte ligger i uttagen utan de fakto att diskbänk och rörledningar inte är jordade ordentligt.
Jo. Så var det nog faktiskt.

Vad kan jag göra åt saken?

Har du provar i ett helt annat uttag? Jag tror att du skall söka ett eventuellt fel på laddaren snarare än uttagen.

Erik

Laddaren är väl dubbelisolerad, dvs den har ingen anslutning till jord (gäller i princip alla laddare jag sett). Då kan inte felet finnas i uttaget.

Är det en original laddare från apple? Om det är en laddare som du köpt någonannanstans, även om den ser ut exakt som en äkta laddare så skulle jag vara lite försiktig att använda den. Det finns företag i Kina som pirattillverkar laddare som är direkt livsfarliga, saknar helt isolation. jag har sett sådana som varit avsedda för Sonyericsson, men de pirattillverkas troligen även för Iphone.

Om vi nu antar att laddaren är original, så kan det vara så att laddaren ha såpass stor kapacitiv koppling internt att det blir en kännbar ström, i så fall helt ofarligt. Jag har varit med om det med andra USB laddare (iphone laddaren är ju egentligen en USB laddare som kan användas till godtycklig apparat). Den jag råkade ut för var en "pirat" 3 e parts tillverkad laddare, men som var OK säkerhetsmässigt (jag tog isär och undersökte).

Ok. Clas ohlsson köpte jag hos. Inte orginal alltså.

Oavsett vad problem är verkar det ju lite märkligt att det bara en jord på det undre uttaget... Vad går det uttaget vidare till?

lillePer skrev:
Oavsett vad problem är verkar det ju lite märkligt att det bara en jord på det undre uttaget... Vad går det uttaget vidare till?
Den går vidare till en strömbrytare. Se bild.

• brytare.JPG
    Skapa konto
Jag tror inte att det är så mycket att oroas över. Det brukar sitta en kondensator mellan primär- och sekundärsidan av switchande spänningsomvandlare. Den är till för avstörning, men ger den kapacitiva kopplingen som hempularen talar om. Vill du undvika fenomenet är nog enda lösningen att lägga telefonen på laddning någon annanstans än på diskbänken.

Erik

kia2 skrev:
Ok. Clas ohlsson köpte jag hos. Inte orginal alltså.
Clas Olsson skulle jag nog (med viss tvekan) våga lita på, uppfattar det som ett ganska seriöst företag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.