Byggahus.se
Y
I min teori så skulle jag få tillbaka rätt bra med skatt denna gången, men återigen gick jag +-0 och frågade då frustrerat revisorn hur detta kom sig och han svarade något kort vilket jag tolkade som att jag var tvungen att återbetala det jag norpat ifrån gårdens inkomster.

Funkar det så? Att det jag tagit ifrån gårdens inkomster och använt till privata köp, är något som jag måste straffskatta för?

Anar att jag misstolkade det och att det snarare är kvarliggande skattbelopp från tidigare år som betas av eller något liknande. Har små lån och inventarierna är nog mer eller mindre avbetalade. Något revisorn påpekade vore en fördel om jag köpt något stort dyrt att kunna fortsätta göra avdrag på.

Du får nog ställa frågan lite tydligare för att någon ska kunna hjälpa dig med ett svar...

Inkomster från en gård, vilket låter som en näringsverksamhet, måste alltid beskattas.
Vad menar du egentligen med straffskatt?

Snacka med Donald Trumph.
Han vet hur man gör :)

• Gilla
yonna
  • Laddar…
S
KnockOnWood skrev:
Snacka med Donald Trumph.
Han vet hur man gör :)
Han lär ju svara

;)

Det saknas ju en del information här.

Men om du har ett AB som driver gården. Då får du inte låna en enda krona av bolaget. Tar du ut 1000 kr, så är det beskattningsbar lön (OM du faktiskt tagit ett lån, så är det ett brott mot aktiebolagslagen som kan ge fängelse). Som företagsledare så får du inte ha några skulder till bolaget.

Om vi antar att uttaget redovisas som lön, då är det alltså en nettolön på 1000 kr som du fått ut. Gården bör då ha dragit ex. 1000 kr i skatt som betalas in som preliminär skatt. Så din bruttolön för detta uttag var alltså 2000, och på det får du då betala arbetsgivaravgifter på ytterligare ca 600 kr.

Gissar att det är en jordbruksfastighet som enskild firma Yrrol har?
Yrrol skrev:
Funkar det så? Att det jag tagit ifrån gårdens inkomster och använt till privata köp, är något som jag måste straffskatta för?
Dina pengar och gårdens pengar är två separata påsar som du inte kan blanda. Du bör se till att först ta ut pengarna ur firman innan du använder dem för privata inköp. Då kommer det vara lättare för dig att förstå och följa ekonomin.

Du skattar för inkomster som du arbetat ihop oavsett om du gör det i ett företag eller med en anställning. Så om gården gör vinst som du överför till din privata ekonomi är det skattepliktigt (men inte mer straff än för andra som ger en del av inkomsten till att finansiera gemensamma samhällsfunktioner)

Var glad att du har en gård som kan ge överskott...:)

hmm jooo driver du gården som enskild firma är det just precis samma påse med pengar... dvs dina privata..

men räkna gravt med ca 50% i skatt för intäkter i närigsverksamheten INNAN du använder dem privat..

och har du någon kunnig som gör deklarationen så det inte blir något fel där?

Jag har inte så mycket koll men vet en del som kanske kan hjälpa något.

""Något revisorn påpekade vore en fördel om jag köpt något stort dyrt att kunna fortsätta göra avdrag på.""
Min pappa invensterar oftast alltid pengarna som är + i företaget.
Tex förra året fixade en solpaneler till gården. Införskaffade en ny tröska + traktor.
Istället för att behöva skatta på vinsten så invensterar han tillbaka de i företaget.
Tex 100 000kr vinst och köper en ny traktor för dom pengarna = du behöver inte skatta för dom.

Vet att tex när de gick sämre ett år och dom gick rejält med minus fick dom tillbaka ca 400-500k i skatt.
Medans när dom går + och har invensterat rätt så är det som du säger +- 0.

Vet inte hur pappa gör min lön. Men huset som pappa bor i tillhör bondgården och vad jag vet så brukar oftast en fastighet ingå om inte fler i gården (företaget) så pappa behöver inte ta ut pengar för att betala el, vvs, och underhåll.

Men för privata delar som mat och den biten måste han ta ut lön men återigen vet jag inte hur mycket han gör det med.
Vet bara att mamma får en lön.

Jag är inte insatt för mycket så kan ha uppfatta fel också.

låter mer som att du skjutit upp en del skatt på nåt vis för att göra tidigare år lite mer fördelaktiga.

BirgitS
Vi får väl fråga @Yrrol om vad som har hänt med skatten under de tre år som gått.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi får väl fråga @Yrrol om vad som har hänt med skatten under de tre år som gått.
Haha jag såg inte att de var från 2016 :crysmile:
Sorry för att jag drog upp en gammal tråd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.