Hej
Skulle få bort en fläck ifrån en nymålad vägg. Färgen har torkat det är några dagar sedan målaren målade om i vardagsrummet. Har färgen gått bort eller går detta att fixa på något sätt?
Jag tvättade väggen med mikrofiberduk och vatten bara.
https://imgur.com/njiACWO
1 781 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Får panik har färgen gått bort?
Sida 1 av 2
-
-
-
31 jan 23:12 #3
-
31 jan 23:14 #4
Färgen har antagligen inte varit genomhärdad. Ja hela väggen, har du tur räcker en strykning.
-
31 jan 23:23 #5
Tycker det där verkar mycket skumt, hade tagit upp det med din målare.
Nu förmodar jag att du inte gnuggade för kung och fosterland på den där fläcken.- Laddar…
-
-
31 jan 23:28 #7
Målar mycket i yrket och tyckte det du beskrev var väldigt märkligt. -
31 jan 23:34 #8
Tycker det är konstigt att det ska bli så efter att ha torkat bort fläckar från väggen? Jag har vitt färg i sovrummet och det är likadant där också när man ska försöka torka bort fläckar. Har färgen lossnat eller är det bara streck från vattnet? -
31 jan 23:43 #9
Men att ett modernt färgsystem inte skulle va avtorkningsbart på ett par dagar så måste nåt va fel. Du kan komma och torka av väggar jag målar med linoljefärg efter ett par dagar.
Alternativt kan målarn gjort fel/ använt fel produkt / målat för tunnt.Går att spekulera.
Skulle som Sagt fråga, och hur länge dom anser man måste vänta innan man kan torka bort en fläck med vatten o microfiber -
Medlem · 6 392 inlägg 31 jan 23:4431 jan 23:44 #10
Målare ska bara kunna komma och måla.
Först spackelslipar du, tvättar minutiöst, applicerar primer och därefter grundfärg.
Hur länge lät du det torka mellan strykningarna? Nordsjö gör bra produkter, Rusta kan bli si och så, ingen tröst nu men till en annan gång... -
Moderator · Stockholm · 47 712 inlägg 31 jan 23:4731 jan 23:47 #11
Jag undrar om inte det där med mikrofiberduk kan vara förklaringen. Microfiber slipar lite.
- Laddar…
-
31 jan 23:50 #12
-
Medlem · 6 392 inlägg 31 jan 23:5031 jan 23:50 #13
Har själv detta detta i nya hus.
Bara man tittar på väggen trillar färgen av.
Men gör man det själv håller det i decennier. Därför jag inte handlar på Rusta utan Nordsjös värstingmodell ska det va.
En annan möjlighet är att ni har det för kallt då ni målar, och har haft spannet ståendes i kylan hela natten. 10-16 grader ska det vara för att härda tror jag men kolla på just ditt märke. -
Medlem · Västernorrland · 8 633 inlägg 1 feb 08:571 feb 08:57 #14
Fast vad handlade det om för fläck? Nåt ts själv orsakat eller nåt som blödit igenom färgen?
- Laddar…
-
1 feb 09:36 #15
Vad är det för glans på färgen? Helmatta färger kan va knepiga att torka av.
- Laddar…