Byggahus.se

Får panik har färgen gått bort?

1. S
    Medlem · 5 inlägg

Simpan32

Medlem
    Hej

Skulle få bort en fläck ifrån en nymålad vägg. Färgen har torkat det är några dagar sedan målaren målade om i vardagsrummet. Har färgen gått bort eller går detta att fixa på något sätt?
    Jag tvättade väggen med mikrofiberduk och vatten bara.

https://imgur.com/njiACWO

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 503 inlägg
    Tyvärr, måla om är det som gäller.

3. S
    Medlem · 5 inlägg

Simpan32

Medlem
    Men hur kunde det bli så? Jag skulle bara tvätta bort en fläck. Måste hela väggen målas om?

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 503 inlägg
    Färgen har antagligen inte varit genomhärdad. Ja hela väggen, har du tur räcker en strykning.

5. R
    Medlem · 18 inlägg

Robin_CG

Medlem
    Du skriver att det målades för ett par dagar sedan, vad användes för färg egentligen som inte är avtorkningsbar på ett par dagar?
    Tycker det där verkar mycket skumt, hade tagit upp det med din målare.

Nu förmodar jag att du inte gnuggade för kung och fosterland på den där fläcken.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 5 inlägg

Simpan32

Medlem

Nej jag låter det vara så.

• Laddar…
  7. R
    Medlem · 18 inlägg

Robin_CG

Medlem
    Det gör du som du vill, du borde dock höra med dom vad som förväntas för att kunna torka av väggen.

Målar mycket i yrket och tyckte det du beskrev var väldigt märkligt.

8. S
    Medlem · 5 inlägg

Simpan32

Medlem

Tycker det är konstigt att det ska bli så efter att ha torkat bort fläckar från väggen? Jag har vitt färg i sovrummet och det är likadant där också när man ska försöka torka bort fläckar. Har färgen lossnat eller är det bara streck från vattnet?

9. R
    Medlem · 18 inlägg

Robin_CG

Medlem
    Det är svårt o säga på det jag ser på bilden. Kan ju gott va vatten om fotot tofs i samband med avtorkningen.

Men att ett modernt färgsystem inte skulle va avtorkningsbart på ett par dagar så måste nåt va fel. Du kan komma och torka av väggar jag målar med linoljefärg efter ett par dagar.

Alternativt kan målarn gjort fel/ använt fel produkt / målat för tunnt.Går att spekulera.

Skulle som Sagt fråga, och hur länge dom anser man måste vänta innan man kan torka bort en fläck med vatten o microfiber

10. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Detta bevisar tyvärr att billigast inte jämt är bäst. Har ni gjort dåligt grundarbete?
    Målare ska bara kunna komma och måla.
    Först spackelslipar du, tvättar minutiöst, applicerar primer och därefter grundfärg.

Hur länge lät du det torka mellan strykningarna? Nordsjö gör bra produkter, Rusta kan bli si och så, ingen tröst nu men till en annan gång...

11. H
    Moderator · Stockholm · 47 712 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag undrar om inte det där med mikrofiberduk kan vara förklaringen. Microfiber slipar lite.

12. R
    Medlem · 18 inlägg

Robin_CG

Medlem
    Mycket möjligt, men inte om man normalt torkar av en vägg, skrev att jag förmodar att det inte gnuggade för kung och fosterland.

13. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Nej jag tror ekonomiska och miljömässiga förhoppningar är förklaringen.
    Har själv detta detta i nya hus.
    Bara man tittar på väggen trillar färgen av.
    Men gör man det själv håller det i decennier. Därför jag inte handlar på Rusta utan Nordsjös värstingmodell ska det va.

En annan möjlighet är att ni har det för kallt då ni målar, och har haft spannet ståendes i kylan hela natten. 10-16 grader ska det vara för att härda tror jag men kolla på just ditt märke.

14. S
    Medlem · Västernorrland · 8 633 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Fast vad handlade det om för fläck? Nåt ts själv orsakat eller nåt som blödit igenom färgen?

• Laddar…
  15. B
    Medlem · Stockholm · 517 inlägg

boohoo

Medlem
    Vad är det för glans på färgen? Helmatta färger kan va knepiga att torka av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.